Alla inlägg under mars 2012

Av Sara Pedersen - 18 mars 2012 10:47

Det blev inte att skriva igår men jag orkade imte riktigt. Låg mest och sov efter att jag kommit hem igår.

Körhelgen blev i allafall jättekul   

Det började med att jag och Sandra gjorde engelskaprovet i fredags istället för på måndagen som vi ska göra det och vi fick sluta 20 minuter tidigare så då kom vi ju iväg i hyfsad tid  Så då kom mamma och pappa och hämtade oss och vi åkte för att hämta uppp Frida. Sen, eftersom att att det som sagt var körhelg så var det ett måste att inskaffa godis   så vi stack ju till pickaboo och skaffade lite godis. jag köpte nog ungefär precis ett kilo lösviktsgodis  (och det skulle jag få ångra senare ) och när man ändå var där så passade mamn på att köpa lite engergigryck   men nu fokuserar vi på godiset   

 

Sen efter godisinköpen så stack vi till ö&b också eftersom att de inte sälger dricka i flaskor på pickaboo så då köpte vi varsin dricka och då köpte jag en 2-literscola ( som jag inte har druckit upp helt än ) och sen  så åkte vi till församlingshemmet som vi skulle vara i  

 Då började vi genast med att repa men jag tog det lite lungt eftersom att jag har ont i halsen.

( Men i och för sig så hade smärtan flyttat sig lite till ena foten eftersom att jag under dagen helt plötsligt fick jätteont i hälen och knappt kunde stödja mig på foten   )  

Efter att vi repat klart så var det dags för middag då då   så då blev det ( som alltid ) PIZZA!!  

Pizza hade nog aldrig varit så gott som då   alla var jättehungriga och riktigt slängde sig över pizzan. Alla fick ju lättestora bitar så man orkade inte så mycket, orkade två bitar innan maten stod uppe vid halsen   

Efter det så packade vi upp våra sovplatsen. Jag, Sandra, Frida och Wictoria skulle sova tillsammans och vi ville inte sova i det störa rummet med alla andra så vi paxade ett av de små rummen och där packade vi upp våra madrasser och lade in våra grejer. det blev lite småtrångt med alla madrasser i det  lilla rummet så det var väl tur att ingen av oss är klaustrofobiska eller något     

Våran körledare åkte hem när vi åt pizza så nu var det bara  en  stor grupp med tonnårstjejer och en vuxen kvar  

Efteralla packat upp sina sovplatser var det dags att leka   vi leker på alla körhelger för att alla ska lära känna varandra bättre och då körde vi leken som vi körde på min första körhelg, den har väl inget riktigt namn men leken går i allafall ut på att alla delas upp i två lag sen skriver alla ner något om sig själv ( helst en pinsam händelse ) på en lapp och lägger dem i någon slags behållare. Sen byter lagen lappas så de får våra och vi får deras. därefter läser man upp en lapp en i taget och man ska gissa vem som har skrivit vilken lapp.

   

Och när de läste min var det väldigt uppenbart att jag skrivit den då jag började rodna så jag blev röd i hela ansiktet   så jag åkte ut rätt så fort och för att man inte ska gissa på någon som redan blivit gissad rätt på så fick de som åkte ut lämna bordet.

jag gick då in det stora samlingsrummet där alla senare skulle komma till. Där satt vi en grupp och speladegitarr och sjöng. några som var med mig var blans andra Julia, Wictoria och Frida  

 

Sen när alla åkt ut så att säga samlades alla i det stora rummet och spelade, sjöng och pratade om olika saker.

Sen runt elva på kvällen så drog man sig undan till vårat lilla rum där vi då blev en grupp tjejer som körde sanningslekar   och det var riktigt kul    

Det blev faktiskt ganske sent i fredags men det var grymt kul i allafall.

Någon gång under kvällen så blev vi skrämda från vettet när det kom folk i huvtröjor och böjade banka på fönstrena och dörren och det var sjukt obehagligt     när de kommit och bankat två gånger bestämde vi oss för att lämna rummet och kolla vilka det var. Så 9 tjejer gick ut från det lilla rummet och satt sig på huk i kapprummet. Och när de kom tillbaka och vi såg hur ett par armar närmade sig dörren så började alla att gapskrila och de som bankat blev nog också väldigt rädda för de sprang iväg   

Sandra sprang efter dem en bit och jag fattade inte hur hon vågade det  

Efter det så gick vi in i rummet igen och fortsatte att prata.

När klockan började närma sig halv tre så bestämde vi oss för att lägga oss. Jacqueline flyttade in hos oss och sov hos oss under natten. Vi låg väl uppe och småpratade en stund men när klockan blev tio i tre gav jag upp och somnade..... ( då mådde man också sjukt illa av allt som man ätit under kvällen, jag lovar, man trodde att man skulle spy om man tog en enda godis till   ) 

Vaknade sen halv sju... vi hade satt larmet på sju och när klockan blev fem i knuffadejag lite på Wictoria och sa att vi skulle upp om fem minuter. hon tog sin telefon, knappade lite på den, lade bort den igen och sa ¨vi sover till halv åtta istället¨ 

Då lyckades jag somna om igen tills alarmet gick igång halv åtta. vi gick inte upp fören åtta och då var det dags för frukost. För mig blev det pizzarester, otskrokar och cola  

sen efter frukost så packade vi ihop våra madrasser, städade, bar bord och stolar och annat innan det vardags för dagens rep. vi repade till tolv ungefär och sen åkte vi hem. Jag fick skjuts hem av frida och hennes mamma. Och eftersom våran dörr har hängt sig igen så fick jag stå och knacka på så att pappa kunde släppa in mig. Om vi drar igen dörren nu så kommer vi inte in. det går bara att öppna innefrån... men de kommer och fixar dörren imorhon.  När man varit hemma en timme ungerär  lyckades jag somna på soffan och sov i ungefär tre - fyra timmar... och enligt mamma och pappa så låg jag och yrade under den tiden... vi tog då tempen på mig och det visade sig att jag hade feber..... yay....

Men idag är febern borta   jag behövde bara sova lite mer    

idag ska vi åka till mormor och morfar eftersom morfar fyller år.

Nu blev det ju ett jättelångt inlägg igen....

skriver mer senare.

see ya                 

Av Sara Pedersen - 16 mars 2012 07:38

jag kom på en lösning på halsproblemet när det gjorde ont att svälja. Dock blev det en ganska äcklig lösning för om man låter flingorna ligga och dra i sig i mjölken så nlir de inte så krispiga längre... och det är inte gott... men man måste ju äta.

   Jag har upptäckt att jag är väldigt frukostkräsen   för om jag ska äta flingor så kan jag bara äta de antingen som det är utan något till eller så måste jag ha mjölt till. jag klarar varken av att äta fil eller youghurt för att jag upplever det som att fil är alldeles för surt och youghurt är sliskigt sött   mjölk å andra sidan är helt lagomt  

tänkte ta två saker till innan jag frar till skolan ( jag måste begränsa mig för jag är en extrem tidsoptimist och tror attjag har mer tid än var jag egentligen har )

  Den ena saker är gröt... det är totalstopp, jag kan inte äta gröt på morgonen ( kan knappt äta på morgonen över huvudtaget eftersom jag inte är någon frukortätare, jag klarar helt enkelt inte av att äta något stort på morgonen utan att jag blir jätteillamående. och så har det alltid varit ) om jag äter gröt så spyr jag.

och den sista saken är rost-bröd, det måste rostas i brödrosten först om jag ska kunna äta det, jag kan inte äta det brödet om det inte är det, jag vet inte varför det är så men så har det alltid varit.  

det är väl lite konstigt egentligen men ibland är det ju bara så.

Har ni några grejer som ni inte kan äta till frukost?

Nu ska man kolla att man packat allt inför i efermiddag/ikväll    

vi ses imorgon  

      

Av Sara Pedersen - 16 mars 2012 06:44

kul att jag tänkte skriva att jag var sjukt trött för ungefär tio sekunder sen för stt jag inte somnade fören ungefär halv tre inatt. Men nu är jag inte trött längre och det är youtubes förtjänst. Blev tipsad omlite musik igår så nu sitter jag och lyssnar på ¨Pour some sugar on me¨ med Def leppard och den är ju riktigt bra   så nu har man funderat en liten stund över hur det kommer sig att man inte hört den förut... det skulle kunna bero på att jag helt slutat lyssna på rock-klassiker för att de bara spelar samma 4 låtar hela tiden... men den här var riktigt bra, har lyssnat fem gånger på den hitills så den rekomederar jag   

  Jag spenderade lite tid igår att lägga in musik i telefonen igen efer att jag korkat nog råkat radera all musik ifrån telefonen och de som vet hur det gick till vet att jag gjorde det på ett väldigt korkat sätt. Så igår när man lagt sig kunde man äntligen höra lite musik igen och det hade jag saknat rejält. Dock har jag väldigt itet minne på telefonen så jag fick bara i 69 låtar men de som jag la in är ju i allafall musik som jag vet att jag lyssnar på   vill ni ha lite fler låttipps kan jag rekomedera: Second chanse, Call me och The crow and the butterfy med Shinedown, Happiness, You found me och How the Story ends  med The fray och  Your call, Take me with you och It's not over med Secondhand serenade     

Det här är musik som lyssnar på när man ska chilla lite, så några är väldigt lugna låtar   

Har ni några musiktipps?   

idag är det då dags för körhelg och vi får se hur det kommer sluta. vi kommer att åka direkt efter skolan, vi ska helst vara på plats kvart i fem men eftersom vi slutar tio över fyra så har vi sagt att vi helt enkelt kommer när vi kommer för vi kommer inte dit innan fem för vi ska både åka in till Frida och Sandra och hämta deras grejer och sen ska vi köpa lite godis   jag kommer behöva sockret idag/ ikväll om jag ska orka med  

Jag skriver på lördag vad som kommer hända/hände på körhelgen för jag har inte fått mitt mobila bredband än   jag är så sjukt glad att jag ska få det för då kan jag använda min dator som mer än skrivmaskin eftersom vi inte lyckas få igång den där jävla rautern. Min dator har inte uppdaterats sen jag gick i åttan innan rautern gick sönder, och det är väldigt länge sen så det kommer ta evigheter innan den uppdaterat klart   

ska försöka få i mig lite frukost nu, tror att det kommer bli svårt eftersom att det gör ont i halsen när man svälger..    

Av Sara Pedersen - 15 mars 2012 17:45

Tänkte breätta om dagen lite kort nu då ( eller försöka göra det kort, det har en tendens att bli väldigt långt ibland )  

På svenskan skrev jag klart uppgiften som vi började på igår även fastän jag inte blev nöjd så får den duga för det är ingen idé att be om hjälp för det får man ingen. en sak som jag verkligen saknar från högstadiet är min gamla svensklärare... hon var så extremt snäll och helt underbar. Hon kom alltid med ideér och förslag om man hade fastnat och hon var alltid uppmuntrade och gav beröm när någon skrivit något bra... hon fick mig att älska att skriva... och nu så har min nya lärare krossat allt som hon byggt upp åt mig.... vår svensklärare som vi har nu hjälper oss inte alls, hon ger aldrig beröm utan hon läser igenom det man skrivit och säger ¨det här är fel, gör om ¨ eller ¨nja, det här ska skriva på det här sättet¨ och aldrig får man beröm!! det spelar ingen roll vad du gör.. man får aldrig ett ¨bra skrivet¨ eller ¨det här gjorde du bra¨ nejnej.... bara kritik.. och det känns lite meninglöst att prestera tillslut    På historian gick vi bara igenom frågorna som vi gjort under de senaste lektionerna fast man väntade mest på att man skulle få gå på lunch.

På idrotten så var det sista lektionen vi skulle gymma så då körde man på som tusan kändes det som   fast de sista tio minutrarna satte man sig på en strechmatta och hade lite streching och avslappning. Det var tänkt så i allafall men det slutade med att jag satt och drog foten bakom huvudet istället   man håller väl igång det så man inte blir überstel och inte kan göra det tillslut  

Jag såg en extremt rolig sak när vi gick ut från gymmet. Då ser man en jätteblöt William och Jonte som kommer upp ur bassängen.. då hade de gått in till simbassängerna och hoppat i med träningskläderna på   så det blev lite klädsim för dem   jag blev också lite blöt när jag fick en kram av båda två efter att de kommit ur bassängen  

På kommunikationen så pratade vi om att vi tydligen ska på en föreställning nästa vecka med dans och musik och en massa annat och det tror jag blir asgrymt, vi kommer även få kompledigt för det eftersom att det är på kvällen       sen fick vi skriva en utverdering av våran flashmob resten av lektionen och jag blev nog lite överanbitiös när jag skrev den när jag tillslut skrivit över både fram och baksidan av pappret och det i princip inte fanns någon plats kvar  

Pratade även lite med läraren då och sa att jag hadeväldigt ont i halsen och hon sa att det låter som symptomen hon hade innan hon fick influensa   och jag hoppas verkligen att hon har fel för jag vill verkligen inte få influensa  

Mitt halsont resulterade även i att jag inte hade sånglektion idag då men det skrev jag ju tidigare idag. och eftersom att jag hade lite längre rast då då tänkte jag gå upp till syon och ändra mina induviduella val men såklart så var hon i Stockholm idag... så man pratade med några andra lärare där och de sa att hon kommer in imorgon igen  så jag får gå dit imorgon istället och prata med henne.

 sen på spanskan fick vi sluta 25 minuter tidagare för att läraren var extremt trött  

sen när jag skule gå hem hade jag den extrema turen att få skjuts hem av min moster som varit på gymnasiet idag för att hon går kurser för att utbilda sig till undersköterska så man kom hem väldigt mycket tidigare idag och då kunde man fixa lite grejer tills imorgon som t.ex något att sova på. Så jag skapade en madrass av två sovsäckar och 2 täcken   det låter kanske konstigt men man sover i allafall skönt på det  

det var väl allt jag hade just nu  

see ya              


Av Sara Pedersen - 15 mars 2012 07:04

Tror ni inte att telefonen börjat krångla igen?!   Nu har den börjat slå ifrån laddaren och det är inte kul. och så visar den fel också.... det är nästan som förut innan vi lämnade in den reparation. Den satt i laddaren hela natten så att den skulle vara fulladdad och när man kollar på skärmen på morgonen så står det att den är fulladdad och då tänker man ¨men vad bra, då kan man ta ur laddaren¨ och så drar man ur sladden och så ser man hur procenten går ner... 75%... 50%.... 25%... 10%... 5% ( telefonen börjar få lågt batteri, anslut laddaren ).... ( telefonen stängs av ) och då sitter man där ¨nej. men vadfan!!!!! inte igen!!!¨    

Så nu sitter den i laddaren igen och hittills verkar den ladda som den ska... kanske börjar bli dags för en ny telefon? har ju bara haft min i snart två år...

Jag har nästan tappat rösten för övrigt... och det är inte kul!!!   och det är inte en sådan där gång då man låter jätteroligt när man pratar för att rösten spricker eller något sådant utan den här gången fick jag en röst knappt låter någonting och det gör ont när man pratar... ska nog hålla tyst idag, så jag får säga ifrån på min sånglektion idag... plus att jag har fått en hosta och när man hostar så känns det som om någon trycker inknivar i halsen på mig... Fml....

   Men om jag ska vara ärlig så kände jag det på mig att det skulle bli såhär för jag kände mig konstig i halsen under hela dagen igår   det kändes bättre under repet igår men så fort som man kom hem..... så då var det bara att koka lite vatten, ta fram honungen och böra skära upp några bitar ingefära   visst det kanske låter jätteäckligt men det är godare än man tror, ingefäran ger en väldigt kryddig och intressant smak   och när jag kom hem igår fanns det också jordgubbar framplockade i köket  och då blev man väldigt glad. 

Så detta var min middag igår

 

Kanske inte det vanligaste man äter men det funkar när man är lite trött efter att ha repat i två timmar 

Igår lärde jag mig också att göra fiskbensflätor   så då blev man nästan lite stolt.

En annan sak som jag nästan blev lite stolt äver ( hur töntigt det än låter ) är att min blogg har hamnat på startsidan för gymnasiets hemsida   och snacka om att man blev lite chockad när man såg det men det var ändå lite kul tyckte jag  

Nu ska man ta och fixa sig för skolan.

Och Dagens Outfit är mina orange/beiga byxor, ett vitt linne och en svart sjal som är en sådan där modell som man kan bra ner över axlarna/armarna  och andra änden är kvar uppe vid halsen   

see ya guys        

Av Sara Pedersen - 14 mars 2012 07:46

Wow, väskan packad och det är en kvart kvar innan man behöver gå. för en gångs skull ligger man ju bra till tidsmässigt på morgonen. då hinnner man äta frukosten i lugn och ro   men snart är det dags att röra på sig och dra sig emot skolan. Vi har matte första lektionen.... vi skulle egentligen haft prov idag ju men som jag skrev förut så är provet framflyttat och tack och lov för det.... men någonting säger mig att det kommer bli svårt för jag har det lite småkämpigt med algebra för såfort som man förstår något så ska man helt plötsligt lösa uppgifterna på ett nytt sätt.... jag hoppas verkligen att jag blir godkänd för att algebran är det största kapitlet i boken och väger då väldigt mycket på vårat slutbetyg i den här kursen.. så om man inte klarar det så.... nä, ursh, så ska vi inte tänka.. men ibland är det svårt att låta bli..   .

klockan är nu fem i så nu ska man leta fram hörlurarna, ta på sig skorna och jackan och bege sig emot skolan medan man lyssnar på antingen rix morgon zoo eller vakna med the voice   det beror på vilken kanal som har bäst signal för man vill ju inte gå och lyssna till en massa brus  

vi hörs senare  

Over and out  

            

Av Sara Pedersen - 14 mars 2012 06:50

Oj, det var länge sen man var såhär trött   satt vid datorn väldigt länge igår innan jag gick och la mig och jag tror att det var därför för om jag sitter vid datorn i längre peroider så blir i allafall jag astrött. Skrev klart den satans redovisningen igår, och den blev ganska lång   ska skriva ut den idag och lämna in den till svenskläraren ( om hon är där idag ).

Vilka fler var det som såg planeterna igår då? och för er som satt vid datorn från när ni kom hem till ni gick och la er så kan ju jag säka att man kunde se planeterna Jupiter och Venus väldigt tydligt på himlen igår. De flesta vet ju att planeterna rör sig o elipser ( inte cirklar ) och enligt tidningen så har de planeterna aldrig varit så nära varandra som nu och de såg precis ut som stjärnfornationen i peter pan   

jag fick dock ingen bild för när jag skrivit klart bekredovisningen och skulle gå ut och fota så syntes de inte längre  

men om ni googlar ¨jupiter och venus¨ så får ni upp bilder som folk lagt ut. Fick ni några bra bilder?

Jag gjorde för övrigt mina individuella val igår men jag ska ändra mitt andra och tredjehandsval för jag insåg att jag hellre vill ha det som jag valde i tredje hans om jag inte kommer in på det jag valde först.

Det jag valde i första hand var dans och jag kommer in på den för jag har gått på dans förut och det var väldigt kul   sen valde jag fotografering och sist barkunskap. men jag ska byta plats på fotograferingen och barkunskapen för jag är egentligen inte ett dugg intresserad av fotografering på det sättet. Jag tar bilder med mobilen och that's it och trots att barkunskap kan anses vara helt onödigt tycker jag att det skulle vara intressant ( och så kan man jobba extra som bartender och det verkar ju askul )   men man är inte riktigt säker på vad man ska göra... beslutsångest? ja....  

Om man har tur är svenskan inställd idag och då kan jag gå till syon och ändra mitt val idag för att vi kan ändra oss innan nästa vecka    

men man har ändå den här känslan som skriker; Vad ska jag välja?!?!?!

 

Av Sara Pedersen - 13 mars 2012 17:57

Har varit och letat sommardag efter skolan idag och jag har fått skavsår efter det. Jag har upptäckt att det är ganska svårt att hitta sommarjobb när man går den linje som jag gör, för vi har ingen datakunskap i våran kursplan och vi får inte heller lära oss hur kassor och andra sådana där apparater fungerar som t.ex handelsprogrammet får..   jag var inne i flera olika affärer som bokia, vero moda, duvan och så var jag inne på två konditori och så var jag till paulus och pratade om ett sommarjobb där. på bokia har de redan folk som jobbar, på affärerna så ville de ha någon som hade en vana med kassaapparater och på konditorierna ville de ha någon som gick på  Hotell och Resturanglinjen eller någon som praktiserat där förut.. och det hade då inte jag gjort då då....

men jag tror att jag skulle kunna få jobb på paulus   ska skriva ett personligt blev och skriva ut en till kopia av mitt cv bara och gå över och lämna det   och så hör de förhoppningsvis av sig.

Det är lite klurigare att hitta sommarjobb än jag trodde men jag ska inte ge mig utan en fajt så jag ska ut och leta lite till på torsdag igen, det finns ju lite mataffärer som man kan vara på, dock får man nog bara städa och packa upp varor men det är ju i allafall ett jobb. Tänkte även gå till posten eftersom att jag har jobbat med post förut.

Efter att jag gett mig med jobbletandet för dagen så svängde jag in hos min söta mormor och morfar   det är alltid kul att hälsa på dem för de blir så glada när man kommer och hälsar på. och när man öppmade dörren idag blir man omvälvad av doften av nybakta bullar    så när man satt där och pratade så fick man bullar och mjölk * mums * och jag berättade om mitt jobbsökande och jag är faktiskt stolt över mig själv för jag är väldigt blyg av mig  

 

Jag ska även skicka in en ansökan till kommunen så jag hamnar på en interesselista över sommarjobb iår. 

Hoppas att jag får ett ( helst 2 )jobb i sommar så man får in lite pengar för man känner sig faktiskt lite begränsad när man inte har någon inkomst. det är nog niga intressanta jobb där häller, får väl sitta och rensa ogräs i något dike någonstans men det är ju också ett jobb det med, och har man tur så är det sol så då får man ju vara utomhus och jobba lite på brännan ( som jag aldrig kommer få till )

 Tänkte att jag skulle ut och börja köra igen till helgen , har inte suttit bakom ratten sen i höstas eftersom jag inte har velat köra i all den snön som kom i vintras, men nu när den är borta vill jag faktiskt sätta mig bakom ratten igen   

NU ska jag ta och äta lite så man samlar lite krafter inför nästa jobbjakt           

Ovido - Quiz & Flashcards