Alla inlägg under mars 2012

Av Sara Pedersen - 13 mars 2012 07:23

Alltså nu blir jag lite irriterad.... De pratar om kvinnan från melodifestivalen som uppmärksammats så himla mycket i tidningarna och jag blir alllvarligt sjukt irriterad av detta. De håller på att prata om det på Rix morgon zoo och även idag står det om det här i tidningarna och jag blir bara så himla sur på hur den här kvinnan blir utsatt av media....

 Om hon nu inte rakar sig under armarna så är det väl fan upp till henne!!!!! det är hennes kropp, hon väljer vad hon gör och inte gör med den och låt henne vara ifred!!! det är inget fel med att inte raka sig under armarna, det är upp till varje individ vad de gör med sina kroppar. 

 Samhället har satt upp normer att du i princip som kvinna inte ska ha något hår på kroppen över huvudtaget ( vilket är helt sjukt eftersom att man har hår av en anledning ) och att hon ska utsättas för att hon inte håller sig till de normerna och faktiskt blir kallad för vidrig och äcklig är ju bara sjukt!!!

 vad fan är det med folk!! skärp er!!

  Jag förstår allvarligt inte all denna uppståndelse kring detta eftersom att det inte har med någon annan att göra. det är hennes kropp och hon bestämmer över den och gör vad hon vill med den. och folk som håller på att snacka skit om henne och hela den här uppståndelsen tycker jag allvarligt är väldigt patetiska människor som uppenbarligen inte har något liv eftersom att de spiller tid på att snacka skit om en person som de inte har en aning om vem det är pga att hon inte rakat sig under armarna.

Men allvarligt, det är fan 2012 och man tycker att folk borde ha lite andra värderingar än så....

 

Av Sara Pedersen - 13 mars 2012 06:48

Det händer bra saker den här veckan och det blir man så glad av    Matteprovet är framflyttat och tur är det eftersom att jag inte kan något... engelskaprovet blev ochså framflyttad, till samma dag som matteprovet faktiskt och de lektionerna ligger efter varandra.

Idag är våran svenskalärare borta men vi ska till svenskan ändå för att vi ska bli informerad om de individuella valen. idag ska vi gymma på idrotten och det är ju kul  

hm... försöker komma på något mer roligt.. Det är ju som vanligt kör på onsdag och sen har vi körhelg till helgen   men det kommer bli tajt att ta sig dit... vi ska vara där fem, jag slutar skolan tio över fyra och då går jag hem, vilket då tar runt 20 minuter kanske och då är man hemma halv 5  och då ska man helst äta eftersom att det inte blir mat fören ganska sent med kören... jag får helt enkelt tigga till mig lite hämtning efter skolan på fredag så man hinner  

och eftersom jag ska på kärhelg så flyttar vi fram mitt besök hos vårdcentralen eftersom att jag inte vill riskera att få feber av sprutan när jag ska på körhelgen   

Det är så sjukt fint väder nu!!!! och det är bara mars!! igår kunde man gå utan jacka och man frös inte   och det är så otroligt kul att vakna upp och se sol och blå himmel utanför fönstret   jag menar, vem blir inte glad av att vakna och se det här utanför fönstret?

Man känner verkligen att våren är påväg och det finns knappt någon snö kvar alls nu   och då har vi ännu en kul sak som händer, de ställer in våran skiddag   det finns ju ingen snö så då kan man inte åka skidor   vilket passar mig utmärkt eftersom jag verkligen inte gillar att åka skidor  

Nu: frukost        

       

Av Sara Pedersen - 12 mars 2012 17:51

Fick lära mig en lite udda sak på historian idag. visste ni att förr i tiden så skrev man Sverige som Cwerige. Hur konstigt är inte det?

 läste också ett stycke riktigt gammal svenska och skulle man läsa det högt skulle det låta väldigt likt norskan och det var lite roligt tyckte jag   

Av Sara Pedersen - 12 mars 2012 06:54

Det här är första morgonen på länge som jag inte är i halvt koma när man sitter vid datorn. det är en sådan här bra morgon då man vaknar och allting känns bra   

dock hade jag lite problem med att somna först eftersom jag sov med håret uppsatt i en stor fläta och man är inte van med att känna den emot nacken och ryggen men jag somnade rätt så fort ändå   så jag kommer med andra ord få vågigt hår idag      

   Men jag måste ju säga att jag saknar mitt långa hår.... för er som inte vet det så har jag haft så långt hår att det var ner till svanskotan innan jag klippte av det till strax ovanför axlarna, försöker spara ut det igen men det går väl sådär..   

Dagens outfit blev ett klargult linne ( välkomnar våren lite med lite sommarfärger )  ett par jeans ( som egentligen är lite för lågt skurna för min smak men de passar till tröjan ) bälte i byxorna så man inte tappar dem, en vit/grå sjal med dödskallar och så ska jag leta på på något att ha över armarna annars blir det kallt   

Snart dags för skolan igen och som alla måndagar så kommer lektionerna innan lunch gå jättefort och sen efter lunch så kommer det bli jättesegt..... historian vill man ju bara slippa för det känns som om lektionen aldrig tar slut... och så får man ingen hjälp heller när man inte förstår..

 

men jag tycker att vi ska fokusera på att det är sol och fint väder ute och njuta som satan   man kan ju inte bli annat än glad när man kollar ut egenom fönstret   nu ska man bege sig till skolan  

     

Av Sara Pedersen - 11 mars 2012 11:31

Var det bara jag som asgarvade när Mirakel bara fick 1 poäng av internationella jurryn igår?    Ända sen har var med i sin deltävlingen har det stått om ranelids bidrag praktiskt taget varenda dag och att den fick sådana dåliga poäng fick mig att skratta. man skrattade också en hel del när Gina sa ¨du ser lite blek ut¨ till Ranelid... och han var ju hur orange som hälst   han har nog legat lite för länge i solariet  

Melodifestivalen slutade som jag trott, själv hoppades jag att Lisa skulle vinna men jag kände på mig att det var Loreen som skulle få sångfågeln i år.

En grej som hade varit rolig skulle ha varit om Molly vann och Saade hade varit tvungen att lämna över sångfågeln till henne, då hade jag skrattat.  

Men det bästa igår var ju faktiskt programledarna och deras sketcher i pauserna, när Sarah skulle välkomna sveriges bidrag till Baku.... det var så sjukt kul, jag gillade att hon kallade Sverige för Schweiz för det är faktiskt många som tror det  

sen var det ju nästan lika kul att kolla fb när tävlingen var slut då man kan läsa ¨garvet som uppstår i familgen när gina säger till ranelid; du ser lite blek ut¨ ¨ Ranelid är tillbaka i rutan, orangeare än någonsin¨ och ¨någon mer än jag som undrar vad Sarah dawn finer har för bh-storlek?¨   

Lite annat igår... vi åt skinkgratäng till kvällen * mums * och sallad som jag fick lägga upp, jag var lite för lat för att dela saladen så det blev såhär istället, men jag tyckte att det blev ganska fint  

Efter Melodifestivalen såg vi på någon film men jag minns inte vilken   satt mest vid wordfued igår  

idag är det mysdagdå jaginte orkar bry mig om vad man har på sig så idag blev det ett par vanliga blåjeans ( som har blivit för stora i midjan så man måste ha bälte ) och en röd t-shirt.

Det ser tyvärr ut som om solen håller sig borta idag   det är ju bara ett vitt molntäcke över hela himlen, och det där molntäcket smög sig in igår när jag låg ute på altanen och njöt av att man inte behövde ha jacka på sig just då. Då låg man i en stol i jeans, t-shirt och en vit, stickad kofta så man inte skulle frysa. man njöt i solen när den plötsligt försvann och tempraturen sjönk 5 grader   då blev det kallt   så då fick man gå in...

Och vad man ska hitta på idag vet jag inte riktigt.. ska skriva klart en bokredovisning, men det kan jag göra imorgon också eftersom den ska in på tisdag.          

Jag sov till kvart över elva idag så jag kommer nog ha lite problem med att somna ikväll..

Nu ska man äta lite.

vi ses   

    

Av Sara Pedersen - 10 mars 2012 16:57

Har lite småtråkigt för tillfället, vet inte riktigt vad man ska hitta på. Man ska ju se finalen i Melodifestivalen såklat men vad ska man göra innan dess då?  

dock så har jag nästan gett upp hoppet vad gäller melodifestivalen. Plus att det är så uppgjort att det bara skriker om det. Jag hade haft mina teorier och funderingar men nu vet jag med säkerhet att det är uppgjort. De tog upp det på Uppdrag Granskning och ni kan ju bara tänka er vad de berättade, det var värre än vad jag trodde. vi som röstar har egentligen ingen makt alls över resultatet hur mycket vi än röstar..   

om ni inte sett det och vill se det så lägger jag upp en länk dit;


  http://svtplay.se/v/2734886/uppdrag_granskning/del_8_av_18__innebrand_portrattet__christer_bjorkman?sb,p103536,1,f,-1


jag säger bara; I knew it.


Vilka kvällsplaner har ni då? ska ni ut med kompisar, begrava er under chips och godis och bara slappa eller ska ni festa så taket lyfter? berätta lite om vad ni brukar göra på helgerna, berätta för mig vad jag missar   

Av Sara Pedersen - 10 mars 2012 12:25

Jag tänker lägga upp en låt som jag egentligen tänkte lägga upp i mitt förra inlägg men som jag glömde bort. Tycker att den här låten passsade väldigt bra till det som jag skrev förut...


http://www.youtube.com/watch?v=1bCVkbzMfUM&feature=related


Det är Jessie J´s låt Who you are och den tyckte jag passade till det jag skrev förut.

 


Av Sara Pedersen - 10 mars 2012 10:13

Temadagen igår var jätterolig   temat var Inspiration och nog blev jag insperarad allt   och jag insåg en hel del saker också.

Allting började med att Eliane Eksvärd som föreläste för oss om rättorik. och jag har nog adrig i hela mitt liv skrattat så himla mycket under en föreläsning och man lärde sig så otroligt mycket. och så skojjade hon lite dialekter och förklarade vaeför de flesta inte gillar stockholmska och det är för ett det kan låta väldigt sarkastiskt. Och den dialekten som uppskattas mest är Göteborgska ( det är sant, det är sjukt fint ) har en nackdel.. någon som pratar göteborgska kan aldrig spela en seriemördare i en skräckfilm, ni kan ju försöka tänka er någon som säger ¨Nu kommer jag och dödar dig¨ på grov göteborgska..  

Man fick lära sig om olika härskartekniker och hur man kan bemöta de som utför dem, vi fick lära oss om kroppspråk och röstlägen, hur vi kan bli diskriminerade pga kön, ålder och hudfärg och det hela var otroligt intressant måste jag säga   många saker som hon drog upp kom jag på att jag själv gör utan att tänka på det och nu vet jag hur jag ska ta kontroll över det och vända det så att det hjälper mig istället. Jag säger bara TACK ELAINE!!!

Elaine har en blogg och hon har faktiskt gjort ett inlägg om temadagen hos oss  


   http://elaineeksvard.se/blog/2012/03/09/tillbaka-till-gymnaiset-och-underbara-martin-kochs-gymnasiet/


Mellan föreläsningarna blev det lite underhållning av olika grupper och elever från gymnasiet och de var alla så himla duktiga. Man var själv inte med och uppträdde men det gör mig inget, det är kul att lyssna också  


En annan föreläsare var Mikael Andersson som berätttade om sitt liv. han föddes utan armar och ben och han berättade och sin barndom, om hur läkare ignorerade hans förslag och idéer när de ville göra honom ¨normal¨ genom att ge honom proteser. Men han ville inte ha dem, han sa ifrån, vägrade totalt och  levde livet som han själv ville. han berättade om hur hans vänner och familj alltid funnits där för honom och hur han varge dag är glad över vad han åstakommit under sitt liv. Han fokuserade på Tankens kraft och menar att det ända som hindrar oss är oss själva, att alla hinder sitter i huvudet.. 

Alltså, det var så himla inspirerande och så sjukt finnt att jag blev alldeles tårögd    och jag kan inte  förklara det här hur många gånger jag än skulle skriva om det, det var så sjukt fint och man kan inte göra det som han berättade rättvisa genom att skriva om det här. 

han har en egen hemsida, snälla kolla in på den så kanske ni förstår late mer om vad det är jag försökt berätta om.

http://www.mikael-unlimited.se/


Sen var det en föreläsare som jag tyvärr inte minns namnet på och det känns ju lite hemskt och han pratade väldigt mycket om fördommar då han borjade med att sitta bakom ridån i aulan och vi fack blunda och räcka upp händerna när han ställde olika frågor.


Sen emot slutet så blev det utlottning av godis ( Södra dalarnas sparbank var med och sponsrade det här och då skulle de dela ut lite av deras godis ) och man vann en chokladkaka om de drog den numret på den platrs du satt på och det var väldigt nära att jag kunde fått en för de drog platsen som var två stolar från min, och den var tom!! man funderade på om man skulle flytta sig till det platsen ( som många andra gjorde ) men jag lät bli   


Den sista föreläsaren var Navid som berättade en viktig sak som syokonsulenterna inte berättar för oss ungdomar; man behöver inte ha bestämt sig för vad man vill göra när man är i vår ålder, det man välger nu behövet du inte arbeta med resten av livet. Han hade genom sitt skrivande och genom bandet han var med i fått jobb på svt då han jobbade där i fem år och han samtidigt spelade på en massa festivaler. Sen så slutade han med allt det där, han sa upp sig från jobbet och bröt med bandet.

 Han uppmande oss att vi inte ska vara rädda för att göra andra besvikna för vad är vi rädda för egentligen? alla är vi rädda för att göra någon eller några besvikna när vi gör vissa handlingar eftersom att vi desperat vill vara älskade. han förklarade det genom att förklara att när vi var barn så kunde man göra allt och alla älskade en  ialla fall! man kunde välta saker, få nästan allt man ville, grina hela dagarna och en massa andra saker och alla älskade en villkorslöst men sen så förändrades den kärleken när man blev äldre: ja, om du gör det här, Ja, om du får ett MVG ( A ), ja, om du säger det här, om du gör så här... Då var det inte villkorslöst längre..   

men för att återgå till ämnet, när han slutade med allt det där så visste han inte alls vad han skulle göra och han var såklart osäker för att nu hade han ju ingen fast grund att stå på men han kom på idén att han kunde ju helt enkelt prova allt. Han var med och startade bloggen 365 saker du kan göra och varge dag i ett helt år provade han på saker som han aldrig gjort förut och han hadeblivit förbannad eftersom att ingen sagt att man kunde göra det. han uppmanade oss att följa vår egen väg och inte hålla oss till katalogerna som finns inne på syons kontor för den katalogen som passar just en självkanske inte finns där och vad gör man då?  

Han sa att vi inte skulle vara rädda för att prova saker och att göra andra besvikna för vad är vi egentligen rädda för? tror vi att de ska skada oss? vi går runt hela tiden och undrar vad folk tycker och tänker om en och vill inte göra ågon besviken och det är ju bara onödigt eftersom om vi skulle göra de besvikna så händer ju inget ¨oj, nu gjorde jag den personen besviken och den kommer att göra.... ingenting¨

och det är sant

Han frågade oss vad vi skullr vilja prova på och flera förslag kom upp och om man tänker efter så kan man ju egentligen göra allt av det. Man kan jobba utomlands, man kan åka ut och resa, man kan backpacka genom europa.

Man kan alltså följa sina drömmar och vi ska inte vara rädda för att de kanske skulle göra andra besvikna.

Ni kan kolla in bloggen på länken här;

http://www.365saker.se/


jag tar med mig två citat från gåradagen och jag ska verkligen tänka på dem, det fösta har Astrid Lingren sagt och lyder ungerär såhär: mod är inte att ha en rädsla, mod att vara rädd och göra det ändå.

och det andra sa en person till Mikael och det har han haft med sig hela livet: jag säger inte att det kommet att bli lätt, men jag säger at det kommer vara värt det.


Hoppas att jag inte tråkade ut er nu men det här är påverkade mig väldigt mycket och det fick mig att tänka efter, jag kommer att se livet ur en helt ny vinkel efter det här och jag hoppas att ni fått fundera lite också.   


vi hörs senare   

see ya    


  

   

Presentation


Hej!
Mitt namn är Sara, jag är 20 år gammal och älskar bland annat musik, fotografering och bakning.
Här skriver jag om min vardag, lägger ut goda recept och försöker att sprida glädje genom att bara vara mig själv. Stanna gärna och läs en stund.
Puss!

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards