Alla inlägg under april 2012

Av Sara Pedersen - 14 april 2012 11:13

Det här är den mysigaste morgonen på länge   trots att jag för tillfället har monsterhosta och har tappat rösten jag inte låta bli att vara glad.

Jag har sovit bra och länge och nu sitter jag, efter en dusch, i myskläder och tittar på ett av mina favoritprogram. Jag blev även väldig glad när jag loggade in på fb och fick se att Sandra äntligen kommit tillbaka och att jag hade fått ett gulligt meddelande på min logg och så har jag hittat lite ny musik är jag tittade på Entertainment Now och fick lite nyheter därifrån.

Dagens låt blev jag tipsad om därifrån    den är så otroligt mysig och får mig verkligen att le. Vet inte om ni hört den. Den heter iallafall I won't give up  och är framförd av Jason Mraz.

Lyssna på låten och lyssna på texten, såååå sjukt fin     


http://www.youtube.com/watch?v=O1-4u9W-bns



Nu hoppas jag på en fortsatt underbar dag.

Kram på er allihopa   



Av Sara Pedersen - 13 april 2012 10:17

Är ni vidskepliga av er?

Idag är det ännu en fredag den 13 och överallt så kommer folk skriva ¨ånej, vilken otur jag har!! och allt är den här dagens fel¨

jag håller inte med om det. Fredag den 13 är som vilken annan dag som helst men jag tror att vissa blir lite nervösa eller spända av den här dagen vilket gör att man orsakar små händelser för sig själv som kan klassas som otur.

Det händer mig lite dåliga saker då och då men det är bara för att jag är lite fumlig. Jag ser det inte som otur. Jag är inte så vidskeplig av mig, hela grejen med svarta kater, sprickor i marken, speglar, nycklar på bordet, stegar, spilla salt och allt det där är bara begränsande. Lev era liv istället och låt er inte begränsas av några skrönor som gör er lite småfega.

 Våga ta risker och se vad som händer iställer för att alltid vara på den säkra sidan    

Av Sara Pedersen - 13 april 2012 09:22

Godmorgon på er, hoppas att ni sovit gott   

jag tänkte ta upp en grej som jag fick reda på när vi tittade på rapport nere på playa taurito och det var det här repotaget om kvinnan som kunde ha överlevt en hjärtinfarkt om hon fått en ballongsprängning men sjukhuset gjorde bara ballongsprängningar på vardagarna...

Hur jävla korkat är inte det här?!?!

Orskaen till att de inte utförde den här metoden var att de inte hade tillräckligt många läkare med utbildning i det området för att kunna genomföra det.

MEN ANSTÄLL FLER DÅ!!! Och skicka läkare på utbildning!!

Om en person får en hjärtinfarkt och behöver en ballongsprängning för att överleva så ska de få det, även under helgen. Man kan inte välja om/när man kan få en hjärtinfarkt så är det bara så allt detta om att man har större chans att överleva en hjärtinfarkt om man får den på en vardag är löjligt.

Jag förstår att de inte kunde genomföra operationen om de inte har läkare med den kompitensen ( de kan bli stämda ) men alla har rätt att få alla chanser när någons liv står på spel.

Om jag skulle få en hjärtinfarkt på en lördag så vill jag känna att, ¨Det är okej, läkarna kommer att göra allt de kan för att jag ska bli bra igen¨ inte vill jag tänka ¨ånej, nu är det kört, jag kommer att dö eftersom att de inte kommer att göra en ballongsprängning om det behövs¨

Jag vet att det är mycket som händer inom sjukvården ( jag var själv inställd på att bli läkare väldigt länge ) men jag tycker verkligen att de måste införa att de gör ballongsprängningar och andra nödvändiga operationer på helgerna eftersom att man kan som sagt inte välja om man blir akut sjuk och är i behov en operation.

Jag tycker att om det nu är så att läkarna saknar utbildning så tycker då jag att sjukhusen ska anställa fler läkare som har den kompitensen och/eller skicka deras läkare på utbildning så att de kan genomföra den här operationen. Och det ska alltid finnas någon på sjukhuset under helgerna så att alltid går att genomföra en operation om det behövs. Operationer ska kunna genomföras dygnet runt varje dag i veckan.

Då behöver det här inte upprepas..... Fler liv skulle garanterat räddas ifrån en för tidig död.

Vad tycker ni om det här?



            

Av Sara Pedersen - 12 april 2012 15:45

Har nyss haft den eviga diskutionen med pappa om vad en fjortis är för något. Han hävdar att det är en tjej i fjortonårsåldern medan jag säger att det är ett beteende. När vi pratar om fjortisar idag så får i allafall jag upp en bild av en tjej med enormt tuperat hår, tajta, djupt urringade linnen och är bithiga och extremt översminkade.

Uttrycket ¨fjortis¨ för mig är inte en ålder utan det är ett beteende. För jag har den inställningen att ålder har ingenting att göra med hur en person är som person eller beter sig.

Uttrycket ¨fjortisboy¨finns ju också men det tycker jag är ett dåligt uttryck. Det är inget fel med att en kille bryr sig om sitt utseende och att de ska bli stämplade efter det tycker jag är så extremt fel!!!!

Men tjejer som är fjortisar... de som jag har träffat som jag anser är fjortisar är självupptagna bithar som tror att de är bättre än alla andra.

Vad anser ni att en fjortis är? är det ålder eller beteende och en viss klädstil?

Av Sara Pedersen - 12 april 2012 12:11

Sista inlägget nu då om resan till Gran Canaria.

Eftersom att det var sista dagen som vi var där så ville vi tillbringa så mycket tid som möjligt i vattenlandet med alla vattenrutshebanor som vi åkte i. Först ville jag inte bada på grund av att jag hade så sjukt ont på benen efter att jag bränt mig dagen före men jag ändrade mig så efter lunch så gick vi tillbaka dit och badade igen.

Jag köpte även en till klänning som jag velat köpa hela veckan och den är så sjukt fin. Den består faktiskt av två delar, först en genomskinlig bommulsklänning med tyll länst ner och sen en blå överdel med virkade detaljer. Den hade jag resten av dagen och när vi åkte hem dagen efter.

 

Under tisdagen så strosade vi mest runp på området och tod en massa bilder och njöt av vädret eftersom at vi visste att det skulle vara dåligt väder när vi kom hem igen. Vi hade sett på raport dagen innan och fåt reda på att det skulle vara tio grader varmt när vi kom hem och regn när vi kom hem.... så nu njöt vi tillfullo av vädret.

här kommer en bild som mamma tog på mig utanför hotellet   

 

och som ni ser så är jag inte precis brun om man säger så, det är en nackdel med att vara rödhårig, jag kan inte bli brun även fast jag väldigt gärna skulle vilja bli det någon gång.

Sen på kvällen var det bara att packa väskorna eftrsom att vi skulle upp tidigt på onsdagen,planet skulle gå 20 i åtta på morgonen och vi skull bli upphämtade på hotellet fem i fem på morgonen så halv fyra på morgonen gick vi upp på onsdagen för att göra sig i ordning och se til att allt var packat så vi inte skulle glömma något. Inte för att jag fixade mig om man säger så, jag borstade igenom håret och klädde på mig, man sminkar ju sig inte när man är på semester ( förutom lite mascara så man inte ser alltför trött ut ) och fixar håret gör man inte heller för det är ju ingen som bryr sig om hur du ser ut när du är utomlands.

Halv fem checkade vi ut från hotellet och fick banden bortklippta ( tack och lov för det, jag har fått skärsår efter den där blå plastbiten som man fick när vi checkade in en vecka tidigare ) och sen så fick vi gå ut och vänta på bussen.

Sen på flygplatsen så satte vi oss i väntrummet innan incheckningen av bagaget och väntade och jag har en bild som visar varför vi inte ställde oss i kön.

 

Kön sträcker sig i fyra led över hela flygplatsen och efter väggen.... den var lång med andra ord...

efter att vi suttit där i 40 minuter efter att de öppnat incheckningen ställde vi oss i kön och då var det bara 20 minuter kvar innan de skulle stänga. När vi väl checkat in och gått igenom säkerhetskontrollen så köppte vi en varsin macka och åt inne i terminalen. Det fanns ett Starbucks precis intill och jag blev lite sugen på att gå och köpa lite kaffe men jag resonerade att jag inte skulle hinna dricka upp det innan vi skulle gå på planet och jag hade rätt. jag hann precis bara äta upp min macka innan vi gick på planet.

Jag kan ju säga att det gick fortare att flyga hem än dit och det kan ju bero på att jag somnade precis innan vi lyfte och sov i två timmar   

Det var en lugn flygtur, lite turbulens bara. Jag lyssnade på musik, såg på film, läste ut den andra boken jag hade med mig ( läste ut båda böckerna under flygtiden ) och tittade ner på städerna som vi passerade.

Flygningen hem var 45 minuter kortare än resan dit och det var väldigt skönt.

När vi landad i Romme igen och steg av planet trodde jag att jag skulle frysa ihjäl.. det var 7 grader varmt och det duggregnade.. ursh...

När vi kom hem igen var det bara att sätta sig vid datorn och kolla fb och mailen och jag höll på att smälla av! 32 händelser på fb, 5 medelanden och en vänförfrågning och så hade jag fått 17 mail.... OMG!!!! det märks när man inte har varit ute på nätet på en vecka.. jag hade tänkt att jag skulle hålla koll på mailen åtminstånne medan jag var där nere men det var i princis omöjligt.. ni kan ju tänka er ett hotell med över 800 rum med 2-4 personer i verje och det finns fem datorer på hotellet som fick användas av gästerna... man fick med andra ord ingen dator.....

så det var bara att läsa mailen och kolla vad alla ville på fb.

Och sen började jag blogga igen och resten vet ni   

Det var allt om min semester, hoppas att ni har ett bra lov allihopa.

see ya later guys   

Av Sara Pedersen - 12 april 2012 10:59

Under söndagen hände inte heller någo riktigt speciellt. Ja köpte en grön klänning som är jättefin till mitt hår. Dock så har mitt håt blivit väldigt blekt nu så det ser ut som om jag slingat håret med blonda slingor   det enda som var lite udda var att vi fick blåa ägg till maddagen och att det regnade under morgonen så det blev översvämmning på våran balkong så jag tänkte ta med Måndagens händelser också i det här inlägget   


På måndagen var det dags för våran delfintur   

Vi blev upphämtade vid hotellet kockan halv tio och så åkte vi in till perto de mogans hamn där vi skulle gå på båten. Vi hade en egen båt eftersom att vi var åtta personer som skulle ut.

Kaptenen är en av de häftigaste personerna som jag någonsin träffat, han var jätteshyst och väldigt rolig, han sjöng mycket och var inte rädd för att skämta och det är en väldigt bra egenskap.

Delfinerna skulle hålla till ungefär 20 km ut från kusten så det var bara att åka.

På vägen ut så såg vi en massa flygfisk och en havssköldpadda innan vi fick syn på delfinerna.

Delfinerna var så sjukt fina!!!    tyvärr så har jag inga bilder på dem för jag vågade inte ta med telefonen till fören av båten för jag var rädd för att tappa telefonen i havet.. men de var som sagt jättefina och jag blev jätteglad av att se dem. Det är en helt otrolig upplevelse att se delfiner, de är lika nyfikna som man säger och minst sagt extremt lekfulla. De hoppade längs med båten och man hörde hur de ¨pratade¨ med varandra med sina läten. Vi kom i kontakt med en ganska stor flock så det var väldigt många delfiner och det var så kul att se dem. När vi väl vändeså åkte vi till en bukt med klart, tuskort vatten där vi fick snorkla och titta på fiskar innan vi åt på båten   när vi snorklade så var det även flera båter där, bland andra en båt med personer som skulle ha en dykarkurs så när de dök under oss så kunde vi vina till dem när vi snorklade och det var lite kul faktiskt. De vinkade tillbaka också.

 

Vi fick även åka lite bananbåt.

 

och den åkte så fort att vi nästan flög av när vi riktigt flög fram mellan vågorna   

Efter snorklingen, bananbåten och lunchen åkte vi tillbaka till hamnen i puerto de mogan och vi blev tillbakaskjutsade till hotellet.

Vi var ute på havet i fem timmar med båten och sen så gick vi ner till stranden när vi kommit tillbaka till hotellet och då var vi vid havet ytterligare två timmar och badade och solade ( snacka om att alla var helt slut sen till kvällen )

Det var en sjukt rolig dag måste jag säga   

Till middagen åt jag en grej som jag aldrig ätit förut och aldrig kommer att äta igen. Jag har ju den inställning att jag vill prova på mycket som möjligt när jag är någonstans så jag provade att äta en mussla..... och jag höll på att kräkas... det var ju så sjukt äckligt   konsistensen är ju jättemysko. först så är det mjukt och sen så är den liksom lite broskliknande inuti    det var som sagt väldigt äckligt och jag kommer inte att äta det igen...

kvällsföreställningen den dagen var helt klart speciell då dansarna klädde ut sig till tuppar och hönor och dansade. det såg sjukt roligt ut   den här kvällen var den sista som man kunde vara ute sent eftersom at vi kvällen efter skulle packa väskorna så det blev klart, så vi spenderade de sista timmarna i centrum och i spelhallen där vi spelade lufthockey, basket och ett sådant där spel då man ska slå på olika grejer som kommer upp ur hålen. Jag upptäckte att jag var duktig på det, Jag fick 3725 poäng och fick en massa biljetter utskrivna ur maskinen men jag hade ingen användning för dem så jag gav dem till en liten grabb som hade stått bredvid mig och sett mig spela, det blev han väldigt glad över.

Ja, det var nog i pricip allt som hände under de två dagarna.


Av Sara Pedersen - 12 april 2012 10:33

Lördagen ( påskafton ) blev en chilldag med mycket sol och bad    det blev lite shopping i Tauritos ¨centrum¨ de har alltså affärer över hela området och det är olika sovenirbutiker, klädaffärer, ett apotek, en affär där man kunde kunde hyra en bil vid behov, en supermarket där man kunde handla godis, snacks, påsar med is, vatten och diverse saker så jag gick ju såklart runt i affärerna varenda dag och kollade om jag hittade något som jag skulle vilja ha.

Den här dagen så var vi på jakt efter lite t-shirts till min bror hade bränt sig rejält över axlarna och ryggen, han skulle ha t-shirten så han skulle kunna bada utan att bränna sig ännu  mer. vi hattade en affär med tröjor i mjukt material som skulle bli bra och då hittade ju jag såklart två tröjor som jag tyckte var väldigt fräna så de köpte jag.

Det var inget särkilt som hände den dagen. vi badade mest och njöt av det fina vädret    

det här hade jag på mig den dagen.

sen under kvällen blev det som vanligt att gå på dagens show.

  

Av Sara Pedersen - 12 april 2012 09:33

Nä, nu får man rycka upp sig, jag överlever att jag inte sovit i natt. Jag jan alltid sova på soffan senare under dagen.

Nu ska jag berätta lite om hur långfredagen var för mig   


Fredag


Det började med att vi gick upp tidagre till frukosten efetrsom att vi skulle in till Puerto de Mogán för att gå på deras stora marknad. For er som inte vet det så är det en maknad i Puerto de Mogán varje fredag året runt ( det är vår där just nu och på vintern har de 15 plus i skuggan så det är varmt året runt på gran canaria. på sommaren har de lite över 45 grader i skuggan så ni kan ju tänka er hur sjukt varmt det var under dagarna. När klockan var fem där nere var solen i princip lika stark som den är mitt på dagen i sverige. Så jag antar att ni kan förstå varför jag  blev väldigt bränd där nere när jag var ute hela tiden

Puerto de Mogán är en stag son ligger intill playa de taurito och breder ut sig rätt så långt och staden har även en lång hamn med en pir. Marknaden strekte sig i allafall från ena enden av staden och slutade sen längst ut på piren så vi gick egenom hela staden när vi var på marknaden. och det är den storsta marknaden  jag någonsin varit på   

Väl där köpte jag två väskor, en  hatt, jag provade olika sombreros för jag tyckte att det var en rolig grej, jag köpte några armband, gick på lite sightsing och tog lite bilder.

När vi kom ut till piren kom vi i kontakt med en jättetrevlig kvinna som hade hand om delfinturer och vi ville ju se delfiner när vi var där så vi bokade en tur med henne som vi skulle göra sen på måndagen   

Sen efter det så tog vi en liten paus i hamnen och kollade på lite båtar. Och såklart kollade man ju ner i vattnet eftersom att det var så klart att man kunde se ner på bottnen. Och när jag tittade ner en av gångerna tyckte jag att jag såg något stort och svart röra sig över bottnen... Ni kan aldrig gissa vad det var. Det var en ROCKA!!! och den var ENORM!!! en var säkert minst över två meter bred   tyvärr fick jag inte en bild, men det var så sjukt häftigt. Vi fick senare reda på att den stora rockan bor där i hamnen hur konstigt det än låter för man tycker ju att de borde tvivas bättre i öppna havet.

Efter att chocken ifrån att ha fått syn på den stora rockan tog vi en milkshake innan vi sökte upp en taxi och åkte hem till hotellet igen.

Bara så ni vet så är alla vägar där väldigt smala och är framsprängda ur berg så de har stup precis bredvid med havet nedanför och alla buss och taxichauförer kör som om de hade ett jordskred efter sig   de kör så extremt fort så alla var ju lite halvt llivrädda när vi kom till hotellet igen.

Sen blev det såklart stranden och så var det extremt varmt så då kunde man bara gå i shorts och en bolero över bikinin tillsammans med min  nya hatt såklart. 

På kvällen hade vi samma rutiner hela veckan, vi åt till klockan nio på kvällen sen gick vi på dansshowerna på området och sen stack jag, tobbe och mina kusiner till spelhallen där jag spöade dem i lufthockey    

Här kommer några bilder som jag tog i puerto de Mogan, på det som jag köpte på marknaden, en man som vi såg på marknaden ( ni kommer bli shockade över vad han gjorde) och sen hur min strandoutfit såg ut   

      

       

Ovido - Quiz & Flashcards