Alla inlägg under maj 2012

Av Sara Pedersen - 31 maj 2012 19:07

Ja, vad finns det att säga om min dag och eftermiddag....

Satte redovisningen så sjukt bra, läraren nickade, log och sa att de vi tog upp var bra så nu hoppas vi på bra slutbetyg i den kursen  

På svanskan såg vi dokumetär om svordomar men det vet ni redan från mitt förra inlägg om mina åsikter om svordommar. Och jag fick reda på slutbetyget i den svenskakursen, jag får ett B   mig stolt    

  Hmm.. vad fick vi till lunch? jag minns inte   vänta lite, får kolla mat-appen i telefonen ( att jag ens har den är lite skämmit men jag vill veta vad det blir för mat så man vet om det blir att äta ute eller inte ) 

Ja, just ja, det var potatissallad och skinka idag.. potatisen var hård och jag är inte så förtjust i att bara äta skinka, allternativrätten var slut... så det blev vegitariskt för mig idag och det var riktigt gott måste jag säga.

På idrotten lekte vi lekar och jag brände sönder tightsen när jag blev släpad efter golvet. Fick reda på slutbetyget i idrott... jag får ett D.. mig inte alls stolt..   men jag har inte satsat på idrotten men i allafall, hade ju varit bra att få ett C åtminståne.

Sen hade jag hål ganska länge innan jag hade sånglektion och fick sjunga låten Someone Like You med Adele och jag måste faktiskt säga att jag tyckte att det lät bra.

på spanskan gjorde vi ännu ett nationellt prov... har blivit väldigt less på alla prov nu...

Efter skolan så var Jonte så sugen på kakor så jag sa; men kom då så sticker vi upp till pickaboo och så köper jag kakor.

Så blev det  




Så vi satte oss utanför och åt lite kakor.

Och då kommer de.... tre sjukt berusade människor med en hund och de bråkar högljutt. De skriker och svär, hunden skäller och de ställer sig i busskuren bara någon meter ifrån mig och Jonte  

En av dem går in på systemet och och kommer ut med två kassar och går tillbaka till bråket. I busskuren står de och skriker på varandra, sliter varandra i kläderna och hunden bara skäller.

När en av kvinnorna ( de var två kvinnor och en man ) börjar gå därifrån springer mannen efter och sliter tag i henne...

Då ringde jag och Jonte till polisen.....

Kvinnan går tillbaka till busskuren och mannen håller sig på avstånd.

Bussen kommer, kvinnorna och hunden går på, sen kommer mannen springande och går på bussen han med....

Jag blev förvånad att han ens blev påsläppt på bussen men han var aggreiv så jag antar att choufören inte hade så mycket till val, så bussen fick helt enkelt åka iväg med de sittande på den.


Efter det här sticker vi ner till tågstationen och inne på stationen sitter en till berusad man ( han var i allafall inte aggresiv ) och försökte starta en konversation medan vi satt och väntade på jontes tåg.

Han undrade om vi ville ha öl, vi sa såklart nej men han gav sig inte. Och så sitter han och pratar i telefonen och säger helt öppet att han super och knarkar! alltså vadfan!!!

Sen kommer han och sätter sig på bänken som vi satt på, kramade om jonte, sa att det som fanns mellan mig och jonte var något väldigt bra och sen så började han prata om typ tre olika saker i samma historia så ingen av oss hände med.

När vi väl gick ut ifrån stationen kunde vi inte hålla oss för skratt längre och började asgarva..

Alltså vadfan?!

Vilken jävla stad jag befinner mig i va?....... 

Av Sara Pedersen - 31 maj 2012 18:09

Youtube fungerar på min dator igen så ni får gärna lämna några bra låttips om ni vill och orkar    


  för att återgå till hur dagen har varit så kan jag ju säga att jag gick upp 20 minuter innan jag gick hemifrån ( jag lämnade cykeln på skolan över natten och den stod faktiskt kvar ) på svenskan så fick vi se det mest intressanta språkprogrammet vi sett hittills. Det handlade om svordommar och de tycker precis som jag: Svenskar är riktigt mesiga när det kommer till svordomar. Jag svär egentligen ganska mycket, särskilt om jag blir arg eller gör illa.

Men det stämmer ju inte riktigt egentligen. Jag svär mycket mer än så och jag skäms inte för det för jag ftycker inte att det är något fel med att svära. För det mesta är det ett förstärkande ord.

Många hävdar att de som svär har ett fattigt ordförråd men jag håller inte med, jag själv anser att de som svär har ett väldigt berikat ordföråd för att de använder orden för att förstärka det de vill ha fram.

Och orden som anses vara svärord har funnits i flera århundraden i vardagsspråket men sen när kristendomen spreds över sverige ansågs de vara för vulgära för att användas, det började med att du inte fick använda svordomar i kyrkan men snart så utvecklades språket mer och de orden blev då betraktade som ¨dåliga¨. allt sencurerades och den blev rent utav en synd att använda svärord.

I dagens samhälle anses svordommar vara mer accepterade men det är fortfarande inte okej att använda vissa svärord i skolor och i vissa hushåll och jag tycker att det är så löjligt....

Svordommar har alltid funnits kommer alltid att finnas så är det bara och jag tycker att det är så löjligt av att vissa berörs så illa av att någon svär i deras närhet, jag menar, Vad är problemet? har ni några argument över huvudtaget eller?

Vissa ord idag som används som skällsord till exempel var inte det förr i tiden. Kan ta tre exempel:

( och ni som är känsliga för ¨fula¨ ord ska inte läsa vidare ) 


#1 Fruntimmer.


Kommer ifrån tyskans ord Vrouwentimmer som betyder Kvinnorum och det var en benämning på rum som kvinnor brukade samlas i och umgås och ha trecligt. Man började då kalla kvinnorna för fruntimmer och det var en komplimang att vara ett fruntimmer men sen när språket utvecklades och influenser från franskan mest spelade in med Madame och Mademoiselle blev en benämning för kvinnor flyttades ordet fruntimmer ner och har idag blivit ett skällsord.

t.ex Jävla fruntimmer...

och från början var det något bra att vara ett fruntimmer men nu är det förolämpning.




#2 Fitta.


Har funnits i det svenska språket i flera hundra år men används inte alls på samma sätt idag. Ordet ¨fitta¨härstammar ifrån ett ord som betyder ¨våt/surmark¨ och användes som en benämning på kvinnans kön. Men så fort som språket utvecklades och andra ord ersatte det och nu är det är svär och skällsord i vissa fall.


#3 Kuk


Har funnits lika länge som ordet fitta och härstammar från ett ord för en utväxt på ett träd. även det ordet blev en benämning på kön, i det här fallet mannens. Det var samma sak där att det blev ett svärord när språket utvecklades.


Och jag tycker att det här är så fel!!!!!! varför ska vi sluta använda ord som har funnits i språket i flera hundra ord bara för att de anses som vulgära när språket vidareutvecklas?!

Jag svär, svär mycket, och tar ingen notis över det.

Och alla förfiningar eller ¨okej¨ svärord som Fy Hundan Eller Sjutton gubbar är bara dumt... var inte rädda för at svära, det är okej att svära.

Svordomar är en del av språket så bruka språket! Svär mer för i helvete! vad är ni så jävla rädda för?! jag använder  ordet fitta säkert 30 gånger om dagen, det är en del av mitt vardagsspråk och jag tänker FAN inte ändra på det.

Så kom igen nu, sluta vara så mesiga!


Av Sara Pedersen - 31 maj 2012 17:39

Usch, känner mig så extremt at när det gäller bloggen känner jag, har inte orkat  de senaste dagarna alls men nu ska det bli ändring på det. Ska försöka att blogga lika duktigt som förut  

Kan ju berätta lite snabbt om vad som hände igår då, Inte för att det var något märkvärdigt egentligen men here we go.

Satt och lärde mig hur man sätter ihop en budget på morgonen. Telefonen dog väldigt tidigt under dagen. Jag hade det sista nationella i matten. Missade bussen med fem minuter.... kom hem, stressåt ( det ska man inte göra ) sen stressa till kören, på kören var vi bara tolv stycken... vi repade och blev klara en halvtimme tidigare så jag kom hem mycket tidigare.

Hoppade in i en dusch och satte mig sen helt utmattad i soffan, såg på glee och sen på Grey´s ( det var ett sjukt bra avsnitt )och sen var det bara att stupa i säng.

Som jag sa, inget märkvärdigt alls   

Hände lite mer idag men det kommer i ett eget inlägg.

Stay tuned   

Av Sara Pedersen - 29 maj 2012 14:59

Hej på er, har varit hemma en stund nu, har inte gjort så mycket idag, hade idott så vi gick igenom teoriprovet och sen spelade vi lite spökboll   Sen var det långlunch ( eller egentligen inte men det blev det i allafall ) och sen hade vi datakunskap och sen så fick vi sluta... på datakunskapen började vi kolla på det här kalkylatorprogramet eccell och det verkar väldigt praktiskt faktiskt.

   Vet inte varför men dagens samtalsämnen har varit avslutningen och balen, vi började med att prata om vad vi skulle ha på avslutningen och sen så kom vi in på balklänningar så nu har jag fått ett ryck och kollar upp balklänningar på nätet.. den som jag har redan har en lite mysko längd på mig så den är inte lång och den är inte kort   När det gäller balklänningar så tycker jag att de ska se ut på en av två sätt. Antingen så är den kort så att den bara gåt halvägs ner för låren eller så lång att skorna inte syns under balklänningen. Jag hade nog faktiskt tänkt ha en lång för om man ändå ska gå på balen så fixar man ju sig fullt ut och har en långklänning     Men det lite roliga är ju att balen är i trean men man kan ju se fram emot den ändå   men det är inte så långt kvar om man tänker efter för nästa fredag är det avslutning och då är jag inte en etta längre, så det närmar sig, och så tycker jag att det ska bli kul att se alla tjejer i deras fina klänningar och hur stiliga killarna är i sina kostymer. Och så är det ju kul att dansa också.

Jag tycker i allafall att det ska bli kul med balen.

Vad tycker ni om baler i allmänt? tycker ni att det är lika mysigt som jag eller tycker ni att det skulle vara det löjligaste som finns?


                 


Av Sara Pedersen - 28 maj 2012 17:00

Fun fact om mobila bredband.. när du sitter och surfar eller vad som helst på nätet egentligen så kan de helt plötsligt byta ip-adress och allt som du gjort förvinner... inte så roligt kan jag ju säga.

Var i allafall och badade igår, blev första doppet i matsbo och det var mycket varmare än vad jag trodde eftersom att det är en rätt så stor sjö om man jämför med andra sjöar här. det var väldigt skönt faktiskt   


 


Tänkte även slänga in mina tankar om Eurovision när jag ändå håller på   

 Alla andra gör ju det så jag kan ju också lägga in några saker som jag reagerade på.

#1 Norges bidrag var ju en Eric Saade eftertappning...

#2 Ryssland... behöver jag ens säga något?..

#3 Ukrainas låt var väldigt dålig.. vilket var synd för sångerskan hade bra röst

#4 Jag blev mållös  av Maltas Fotdans, hur tusan lyckades de med den?

#5 Låten Love is blind är plagiat på låten Efaristo..


Ja, det var allt jag hade att säga, för tillfället   

See ya later guys   


Av Sara Pedersen - 27 maj 2012 16:03

Det måste ha varit en av de mest underbara fredagar någonsin tror jag faktiskt, först vade jag sovmorgon me jag åkte ju till skolan ändå för att vi skulle sätta ihop powerpointpresentationen. Den äär klar och den är lång, nu återstår bara uppsatsen   

På kören den dagen övade vi avslutningslåtarna och jag måste verkligen lära mig texten på Take om me. Det blir inte så bra om man ska sjunga duett och man inte kan sin del. Ska faktiskt bli kul att få sjunga så för jag har inte stått på scenen på aslänge känner jag.

Lunchen minns jag inte vad det var men då var det väl inget märkvärdigt ( nästa vecka är det god mat hela veckan ) på gehörs och musikläran fick vi göra prov.. eller rättare sagt ett diktat. Det var ett rytmdiktat och jag tror faktiskt att jag satte det, sen höll vi på med B-tonarter.. och det har jag lite svårt med måste jag erkänna, det är lätare med tonarter med korsförtecken   

På idrotten skulle vi spela fotboll.... i nästan 40 graders värme i solen... och jag kunde inte använda skor för jag har skavsår så det blev barfota för mig.. och det brände som in i helvete under fötterna!!! seriöst, jag skojar inte!! att gå på gräset på vasaliden var smärtsamt! mina fötter var alldeles röda efter lektionen... så ni kan ju tänka er att badet efter lektionen var jääääättteskönt   Jag, Sandra, Lisa, William och Elias stack och badade efter lektionen och det var sjukt kul.

Vi simmade, hoppade från hopptornet och avslutade med över en timmes solning. sen när jag och sandra gick hem till mig gick jag barfota för att jag inte kunde ha skor på mig. För er som inte vet det går jag väldigt mycket barfota, särkilt på sommrarna.

Vi grillade senare på kvällen.

Det var nästan olidligt varmt i fredags ( till och med för mig som älskar värme ) så kvällen spenderades med att dricka mycket vätska och äta glass, vi var även tvungna att ta in en fläckt på rummet för det skulle inte gå att somna annars...

Igår sov vi till elva och hade bara lite över en timme på oss att göra oss klara och äta innan vi skulle vara tvungna att åka till repet för konserten. Så det var bara att gå upp, fixa sig och äta.

Frukosten blev då ett hamburgerbröd med smällt ost och kaffe med pucko   

sen åkte vi iväg... repade i en och en halv timme, bytte om och hade sen konsert. och det gick faktiskt väldigt bra trots att vi var så få ( 14 av 30 ) sen efteråt så åkte jag vara hem och var i princip ute resten av dagen. Jag skulle börja på uppsatsen men internetet fungerade inte så det gick ju inte.. så jag var ute och njöt, det var precis lagomt varm och äppelträdet har slagit ut så hela gården luktar av äppelblomm, jag väntar bata på att syrénbuskarna ska blomma också, de har inte blommat helt än utan de har bara börjat.

Lite bilder från igår.


   


Vi har nog aldrig haft så mycket blommor på äppelträdet någonsin.

Och här är bilder på mig när jag var lite uttråkad och lekte lite med kameran.


   


Och just nu sitter jag ute med datorn på altanen och skriver mao-upsatsen, känns som om det aldrig tar slut. Får nog sitta hela kvällen eftersom att den ska in imorgon...

Det är ju Mors dag idag men mamma har inte fått sin present än, Jag och min bror hade tänkt att vi skulle köpa blommor occh baka en kladdkaka till kvällen. Men när jag komner imorse så hade mamma redan fått blommor... så vi får hålla oss till kladdkakan   

Har även varit en snabbit till mormor och då fick jag gå och köpa glass till morfar och mig så det slutade med att jag låg på en dyna och åt glass på gräsmattan. hade jag haft andra kläder hade jag lagt mig direkt på gräset men undvek hellre gräsfläckar på den vita klänningen som jag har på mig idag.

Nu ska jag återgå till uppsaten   

See ya later guys   


Av Sara Pedersen - 24 maj 2012 22:00

Jag hade faktiskt glömt bort sommarens baksida.. med värmen så kommer ju också myggen... märkte det när jag var ute och rensade lite i trädgården.. det slutade med att jag fick ta på mig en till tröja och mjukisbixor ( det blev väldigt varmt kan jag ju säga ) så det blev inte att hålla på så mycket   

Fick även reda på ( på det mindre trevliga sättet ) att vi hade en brännäsla i rabatten... den finns inte kvar nu   

Har faktiskt städat lite också så mitt golv är faktiskt synligt, det är ju helt otroligt    men det var dags att städa för om jag själv tycker att det är mycket grejer på golvet, då är det illa.

Jag har egentligen sovmorgon imorgon men jag ska till skolan i allafall så att vi kan göra klart historiearbetet så at vi får det ur världen och sen så slutar jag tidigt eftersom att jag har gjort de nationella redan. Så efter  skolan så kommer jag och Sandra att sticka och bada och så kommer hon att sova över hos mig imorgon, mysmys   

Så vi får se vad morgondagen bjuder på.

Dags att stänga av datorn för idag, verkar som om den går på högvarv för den är jättevarm och det behöver inte bli varmare på rummet nu, det är redan 27 grader på mitt rum... det blir en varm sommar i år   

See ya later guys    

Av Sara Pedersen - 24 maj 2012 17:46

Tja allihopa, ligger nu och princip sover känner jag, har inte alls lust att röra på mig    men jag ska... snart.. ska vila en liten stund och sen ska jag slänga i en tvättmaskin.

tod den andra vaccinsprutan idag.. och det är sant som de säger, den andra gör fan ondare   hoppas att jag inte kommer att bli allt för stel nu bara. Det var den andra sprutan, nu återstår bara en men den ska inte tas fören om 6 månader.

Det har inte hänt så mycket idag, vi har mest arbetat med historian och har 10 sidor på powerpoint som vi satte ihop idag men det känns inte som om vi är klara för fem öre plus att vi måste göra en varsin skriftlig och det har jag inte blivit klar med än.

Nu ska jag vila lite, är helt slut, men jag skriver mer ikväll. Då har jag förhoppningsvis lite mer ork      

Presentation


Hej!
Mitt namn är Sara, jag är 20 år gammal och älskar bland annat musik, fotografering och bakning.
Här skriver jag om min vardag, lägger ut goda recept och försöker att sprida glädje genom att bara vara mig själv. Stanna gärna och läs en stund.
Puss!

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv


Skapa flashcards