Alla inlägg under december 2012

Av Sara Pedersen - 23 december 2012 19:54

Hade tråkigt ett tag här på kvällen, det har jag fortfarande men nu ska vi se på film iallafall. Men då satte jag mig och började måla naglarna och målade dem lite juliga. Nu när det blir att fira jul i forever alonestil så kommer jag inte att klä upp mig men jag kunde fixa naglarna iallafall tycker jag   

Så först blev det målat med ett mörkrött nagellack med glitter från H&M och sen så målade jag jag polkagrisstänger med vit färg, duttade dit några röda sträck innan jag målade dit lite grönt på dem så som de brukar målas och på lillfingrarna blev det kors som helt enkelt får vara presentpapper. Får se hur länge det sitter kvar bara   

Förlåt för lite dåliga bilder men jag kan inte fotografera mina händer snyggt.


         

Av Sara Pedersen - 23 december 2012 16:02

Det är julafton imorgon och jag är inte alls exalterad, det har jag inte varit på väldigt många år, antar att det blir så när man blir äldre   Men jag har inte brytt mig något om det sålänge som man firar med männisnkorna som man bryr sig om och älskar. 

Jag är en av dem som inte bryr mig om julklapparna, det räcker med en liten present för det är ju lite trevligt men det behövs inget berg av julklappar. Det som jag vill få ut med julen är några trevliga dagar med människor som jag bryr mig om.

Det här är första julen som det inte blir så...   

Det är ingen som kommer över på julmiddag imorgon... och det är inte alls kul... Det kommer att vara så mycket som saknas.

Så istället för att ha julmiddag tillsammans, fika, skratta, mysa till julmusik, byta julklappar och bara ha det trevligt till sammans så kommer morgondagen att gå till så att vi får åka runt och lämna bort alla julklappar till våra släktingar, vi gör lite mat under dagen som vi sen äter framför tv:n efter att vi öppnat våra julklappar....

Det var inte den julen jag ville ha...   


   

Av Sara Pedersen - 22 december 2012 23:00

Alltså, nu är jag väldigt upprörd..

Jag börjar tro att jag aldrig kommer att få bestämma själv över mitt liv...

Jag har aldrig fått göra det jag vill och jag har alltid fått höra att jag får bestämma själv när jag blir 18.. men nu kommer det tydligen inte att bli så heller...Jag kommer fortfarande att vara den som inte får vara ute på kvällarna, den som inte får gå på fester,  den som inte får dricka om jag inte är hemma, den som inte får göra något spontant, den som inte får sova över hos sina vänner för att det måste bestämmas en vecka innan, den som i princip inte får träffa annat folk föruton sin släkt, den som oftast förlorar sina vänner för att man inte kan umgås...

Var jag dum nog som trodde att det skulle bli en förändring?....   

Jag vill bara att de ska inse att jag inte är den 6-åriga flickan i rosa klänning med glittriga blommor och håret i flätor längre.. de behöver inte beskydda mig längre.. Jag är i princip vuxen nu..

Jag är väldigt mogen för min ålder mest på grund utav mobbning så jag tvingades att växa upp fort men för att se det rent allmänt så är jag myndig om en och en halv månad, jag har juridisk rätt att ta egna beslut, jag får gå på krogen med vänner, jag kan resa vart jag vill utan föräldrars underskrift, jag kan ta körkort och jag kan faktiskt RÖSTA!!!... är man inte vuxen då?!?!?!   

Men vad ska jag göra när jag bor hemma och tidigare ikväll fick höra att jag inte får gå på krogen när jag blivit 18... 

Jag vill inte bli kvar i den här staden, jag har större drömmar än att vara kvar här, jag vill ha ett eget liv... jag önskar bara att de kunde förstå det.... så att jag bara kan få en chans att till att skapa det. Det värsta är att de inte tror att jag skulle kunna klara av det, att jag inte kan skapa något själv...

Jag har blivit tillsagt att gå högskola men jag vill verkligen inte det och det är väl också en sak som jag ska bestämma?   

Jag måste få dem att inse att jag är mogen och göra det ett steg i taget   och för att visa att jag är den vuxna människan som jag känner mig så har jag bestämt att jag inte ska dricka mig full på nyår. Även om jag inte får gå på fest och ska vara hemma och fira så tänker jag hålla mig till stadiet då man blir lite mysig och pratglad. Det är väl ett moget beslut eller? med tanke på hur många som super sig redlösa då...

Jag tänker visa dem att jag växt upp nu.   


 

Av Sara Pedersen - 22 december 2012 18:49

Som ni vet så älskar ju jag att klä upp mig. Jag kan ju gå i helt vanliga kläder om dagarna och inte bry mig något mer om det men jag tycker om att klä upp mig när jag får en chans och det leder ofta till att jag klär upp mig för mycket   Jag har alltid varit sådan, och jag klär gärna upp mig med mycket färg för det blir så trist i längden med svart. Som förra året när jag hade lila klänning till både abslutningen och slottet och i år så hade jag grönt till julavslutningen och den rosa klänningen som jag hade på sommaravslutningen till slottet   

Men nog om det. Trots att jag klär upp mig för mycket så fick jag väldigt många komsplemanger och det var lite kul   

Sen skulle vi handla efter att vi kommit hem och när vi var klara så sa mamma att jag var den vackraste tjejen på hela hemköp, man kan ju hoppas   


   

Av Sara Pedersen - 22 december 2012 18:19

Nej, men det skulle man kunna tro   

På slottet så finns det ju en massa masker som man kan köpa, ni vet sådana där som man alltid ser i franska kostymdraman. De har ju verkligen sin charm måste jag säga.

Har varit lite sugen på att skaffa en flera gånger men när skulle man ha tillfälle till att använda dem? de är ju inte precis något som du har till en fest eller en middag med släkt eller vänner.

De skulle ju bara bli upphängda på väggen eller ligga i ett förådsutrymme eller liknande och samla damm tror jag. 

Men de är otroligt fina och väldigt charmiga   

Vad tycker ni? Är det något som ni skulle vilja ha?


       

Av Sara Pedersen - 22 december 2012 17:49

Är hemma nu efter att ha kommit tillbaka från Garpenbergs slott.

Jag har dock inte varit på bal men jag har varit på julbord   

Det är alltid lika mysigt men det bästa är ju när man går gå upp på ovanvåningen och ta lite kaffe och bara sitta och prata och mysa i sofforna bland alla granar, tavlor, ljus och pianon.

De har bytt namn i år, först var det ett slott men sen bytte ägaren till herrgånd för att tona ner det lite och nu är det ett slott igen och det är väldigt trevligt   

Dock var det inte lika bra i år som det varit de tidigare åren..... men det gick ju helt klart att äta men de hade tagit bort mycket som varit med de tidigare åren som till exempel chokladpuddingen och risalamaltan.

Men om man ska ta det bästa respektiva sämsta på varenda del av julbordet så skulle jag välja de här;

förrätter; Bästa - Den gravade laxen. Sämsta - Sillen

Varmrätter; Bästa - svampomeletten. Sämsta - Köttbullarna

Efterrätter; Bästa - passionsfruktscheesecaken, hallonmoussen pch pekanpajen. Sämsta - chokladkakan.

Efterrätterna var helt klart det bästa när det kom til maten.



           

Av Sara Pedersen - 21 december 2012 21:57

Herregud vad bloggen ska krångla ikväll då! en massa inställningar har gjorts och tagits bort, bilder laddar inte upp som de ska och jag vet inte alls vad som har hänt. Har bloggen blivit hackad eller vadå?!.. suck.. få se om den har ordnat upp sig tills imorgon, jag har fixat till felen som jag upptäckt nu iallafall.   

Blir strax att sova faktiskt jag är så trött och jag vet inte varför eller jo, jag sov ju inte sådär jättebra inatt men man borde inte vara såhär trött nu... men jag tänker lägga mig för jag är hellre pigg imorgon.

Har haft det trevligt ikväll med, även om man inte skrattat tills man fått kramp i magen så har det varit trevligt även om jag varit astrött hela kvällen   

Men vi har ätit en lätt kvällsmat som bestod av ägg, räkor, grönsaker och lite romsås och det var väldigt gott fast jag åt inte så mycket då jag fortfarande var proppmätt efter mina mackor, jag hade ju gjort två varma mackor med skinka, tomater och ost och sen fick jag en burk tsatsiki och det hade jag på mackorna och det som inte fick plats på mackan åt jag direkt ur burken.

Sen har vi tittat på Robinson Crusoe och spelat Cluedo och det var ju en mindre evighet sen. Efter det tog jag ett bad ( idag igen ) och sen så gjorde jag mig i ordning och ligger nu i sängen och är redo för att sova   

Har försökt att ta hand om mitt hår ikväll så att det ser bra ut imorgon för då ska jag på julbord på herrgården i Garpenberg och det är ju lite av årets höjdpunkt för de har så otroligt god mat där. Och så får man ju chansen att klä upp sig lite... frågan är bara, vilken klänning ska jag ha i år?   


     


Av Sara Pedersen - 21 december 2012 17:41

Har nyss ätit en specialmacka och skulle faktiskt kunna sova nu men jag ska hålla mig vaken, till tio eller elva iallafall.

När jag kom hem idag så var inte ens dörren upplåst, klockan var efter ett så man tycker att dörren borde vara upplåst men så var det inte så då fick man läga ifrån sig sängkläderna på trappen för att låsa upp dörren, de blev lite kalla av snön men annars så var det ju ingen stor grej.

Det var ju bara tobbe hemma eftersom att både mamma och pappa jobbade idag och då tänkte jag att vi kunde ta upp granen och göra i ordning den innan de kom hem som en liten överskning   

Inte för att det tar så lång tid, vi har en liten plastgran, jag tror att vi alltid haft det faktiskt men det gör ju inget, visst vore det roligare med en riktig gran något år men en plast barrar ju iallafall inte.

Så Tobbe och jag fixade upp granen och nu får den stå där till nyår.


 

Ovido - Quiz & Flashcards