Alla inlägg under december 2012

Av Sara Pedersen - 9 december 2012 20:51

Har precis ätit stekta bananer med viniljsås och ska strax se på film efter att ha haft Lucia i Avesta.

Är så skönt att vara hemma för som jag sagt förut så är jag inte sådär förstjust i Luciafirandet, visst det kan väl vara fint men det är inte roligt om du varit med i luciatåg varenda år sen du var fem år gammal. Efter att jag slutat skolan ska jag aldrig vara med i ett luciatåg igen. Men dessvärre så har jag fyra lucitåg kvar iår men en tröstan är iallafall att vi var väldigt fina idag, det är alltid finast luciatåg med kören för då får vi iallafall ha kransar i håret och inte glitter. 

Iallafall, först inleddes hela cermonin med några julsånger då vi hade våra körklänningar sen fick vi gå från kyrkan till en byggnad några hundra meter ifrån och byta till lucialinnena och det var så kallt att det var is inne i kyrkan och man kunde se iskristallerna i luften när man var ute  

Sen var det bara att börja sjunga och le trots att sterinet rinn ner över fingrarna men det hör till hela Lucia.... Det gör även linnena... och mitt linne är 1..2...3...storlekar för stort...

Nu ska jag se på film och sen ska jag nog faktiskt ta och sova.


 

 

     

 

Stay tuned.      

Av Sara Pedersen - 9 december 2012 12:35

Ska alldeles strax börja fixa i ordning mig inför våran Luciakonsert idag. Vi ska samlas där tre och konserten börjar klockan 6 och så håller det nog på i en timme kanske och sen tar det runt en halvtimme ( kanske mer pågrund av all snö ) hem så det innebär att Tobbe får göra mat utan mig idag   

Ni kommer förhoppningsvis få lite bilder från Lucia ikväll. Vi har Lucia den 13 också och det blir det största vi har, idag har vi vårt eget med kören och sen på torsdag blir det tillsammans med kören, skolan, högstadiet och musikskolans elever... Det kommer bli trångt och många ljus   

Jag har även luciatåg på tisdag vid två olika tillfällen, ett på eftermiddagen och sen ett på kvällen... Men efter den 13:e så är det inga mer luciatåg och då fokuseras det på julkonserten och  avslutningen. Det är lite sjukt att det är lov och en och en halv vecka och julafton om två och en halv vecka... och en vecka är det nyår... om nu inte jorden går under men det tror inte jag ett dugg på   

Jag har fått lite inspiration och  idéer till julbaket iår, hur fint vore det inte att göra sådana här?

Det är en utmaning men om jag skulle lyckas så tror jag att det skulle bli uppskattat på våran årliga julmiddag   

Och jag tänkte att iställer för att ha vanlig muffinsmet så kan man göra en smet för mjuk pepparkaka istället, tror ni inte att det skulle bli gott?


     

Stay tuned.     

Av Sara Pedersen - 8 december 2012 23:21

Dags att sova då efter en helt okej lördagskväll.

Vi bakade pizza och det blev nio stycken med olika pålägg som banan, curry, köttfärs, lök, champinjoner och ägg, och ägg på pizza är förvånansvärt gott   

Sen så har vi dett film och när första filmen var slut var jag redo för att sova men då skulle ju de andra se en til film... så då tog jag en huvudvärkstablett och satte mig i soffan igen för att titta på hajar.

Men nu blir det att gosa ner sig bland kuddarna och släcka stjärnan i fönstret och drömma en stund. Måste vara pigg imorgon   


 

Av Sara Pedersen - 8 december 2012 15:02

Den här tittade vi på igår. Och som jag berättat förut så tycker jag om stand up shower, det har jag skrivit på bloggen men det var länge sen. Även om jag var ganska rädd för buktalardockor när jag var liten så är ju inte de här läskiga alls   

Egentligen skulle jag ha fått den här i julklapp ( för att jag skulle få något som jag inte visste om ) men pappa kunde inte vänta eftersom att han ochså tycker om hans shower så han tog fram den, sprättade plasten och började titta på den fastän mamma sagt åt honom att det var min julklapp.... men han ville se den ändå... 

Det var ju en bra show och så och visst skrattade man väl då och då för han är ju fruktansvärt rolig och otroligt skicklig.

Men jag tog faktiskt illa vid mig, det var ju ändå min julklapp...


 

Av Sara Pedersen - 8 december 2012 14:25

Alltså jag vet inte hur jag ska säga det här men jag måste ju klargöra en grej och om hur det fungerar när man lämnar kommentarer och frågor tror jag för idag så fick jag tre frågor och en kommentar på mycket kort tid och först blev jag väldigt glad för alla som bloggar vet att det är väldigt roligt att få kommentarer och frågor men när det inte blir rätt så blir det lite jobbigt. För jag kan inte publicera någon av den för att personen som har skrivit ( jag tror att den är samma person också som har skrivit under två användarnamn för att samma misstag har gjorts och om det inte är så så ber jag om ursäkt för mina spekulationer ) har klistrat in min bloggadress i URL-fältet och då klistras även min bloggbild in på kontaktrutan till texten och då ser det ut som att jag själv ställt frågorna.

Så för att klargöra, när ni kommenterar så skriver ni i eran egen bloggadress eller lämnar den tom om ni inte vill lämna ett spår till bloggen eller inte har någon blogg men ni ska inte klistra in bloggadressen som ni kommenterar på.

Om personen eller personerna som ställde frågor och kommenterade idag vill ställa era frågor igen får ni gärna göra det men klistra inte in min adress i URL-fältet   utan det är era som jag vill ha.


 

Av Sara Pedersen - 8 december 2012 13:05

 Har satt mig i soffan och börjat äta lite lunch efter att ha gjort lite småsaker som att plocka undan tvätt och letat på mitt lucialinne, vi ska ju ha våran luciakonsert imorgon och då är det ju bra om man har linnet. Ska stryka det om en stund och sen hänga in det i mitt klädöverdrag som jag fick när jag fyllde år. Då blir det inte så skrynkligt hoppas jag   

Sen var jag ute en snabb rund och tog ett varv runt huset bara för att få lite luft för det kändes så inslängt och herregud vad djup snön är! Det gick över mina stövlaroch de täcker hela vaderna och slutar en liten bit under knäna. Det är mycket snö med andra ord   det är ju otroligt fint idag och man vill ju verkligen göra någonting men jag måste ta det lungt idag så att jag orkar med lucia imorgon, annars är rösten borta igen.

 Sen så har jag plockat lite småsaker på rummet för det ska vara rent till nästa år. 

Ska väl se lite film idag och lite inspelade program och sen ikväll så ska vi göra pizza   


       

























Av Sara Pedersen - 8 december 2012 09:52

Sitter och äter frukst nu efter att ha tampats lite med brödrosten, den ville inte riktigt idag, på bara någon minut hade den bränt min macka så att den var kolsvart men den var inte varm... konstigt.. men jag skrapade bara bort det svarta, visst för att jag vill ha välrostade mackor men det ska ju inte vara så att det smakar bränt   

Jag tänkte berätta lite snabbt om igår eftersom att jag inte bloggade något mer förutom på morgonen eftersom att jag kom hem ganska så sent och då hade jag inte riktigt lusten till att dra igång datorn.

Iallafall så hade vi inte våra vanliga scheman igår och jag fick ett specialschema för att jag skulle ha prov i spanskan. Så jag hade sovmorgon till tio över tio men vaknade iallafall strax efter sju. När jag väl kom till skolan fick jag en uppgift som man var tvungen att göra i Sebelius och jag kom inte ihåg alls hur det fungerade för det har inte jag använt på över ett år så särskilt fort gick det ju inte om man säger så   

Sen när jag skulle ha prov så skulle vi sitta och spela in när vi läste det vi hade skrivit och det var lite läskigt.

Under I-valet så kom fransyskorna så då fick vi sitta och analysera allas danser innan vi gick till svenskan då min grupp äntligen fick klart manuset till Hamlet som vi ska spela upp nästa vecka ( ! )

Efter skolan så åkte Sandra hem med mig hem och vi åt och fixade oss lite snabbt innan vi hämtade upp Julia och åkte ut till Folkärna för att vara med på luciakröningen och det gick väldigt bra tycker jag trots att jag bara kunde tänka på hur nära luciorna hade ljusen intill håret   men det gick bra, det slutade inte i någon brand och strax efter åtta var det klart och då kunde man åka hem och där väntade hemgjorda hamburgare, mums   

Hade ni en bra fredag?


     

Av Sara Pedersen - 7 december 2012 09:00

Sitter nu och äter frukost och lyssnar på julmusik i ljuset från stjärnan i fönstret och har tänt ljus och har på nattduksbordet. Det är rätt mysigt faktiskt. Jag börjar om ca en timme så jag ska väl dra mig emot stolan om en halvtimme ungefär   

Jag har en ny design på bloggen nu som jag hoppas ska vara lite juligare. Vet inte om det blev för mycket eller inte men det spelar ingen roll, jag kommer bara att ha den till nyårsafton sen byter jag tillbaka till den jag hade innan, fast med en annan omslagsbild kanske.

Jag har börjat komma in i julkänslorna nu och man känner sig bara så varm.

Ska ut till Folkärna idag och vara med på en konsert, vi ska samlas vid fem med det börjar inte fören vid sju då jag antar att det blir att repa rejält de två timmarna där emellan    

Hoppas det blir bra, jag är mycket bättre i halsen nu men man vet aldrig, minst tre timmars sjungande kan skapa ett intressant resultat, så antingen kommer det bli bra eller så kommer det att bli.... mindre bra   

Jaja, vi får se, nu ska jag äta upp och sen göra mig klar fr att bege mig ut i snön.


 

Ovido - Quiz & Flashcards