Alla inlägg under juni 2014

Av Sara Pedersen - 25 juni 2014 22:15

Ah, my god, mitt liv blev plötsligt lite bättre.

Max har börjat sälja iskaffe   och det är egentligen lite konstigt att jag är så exalterad men jag är mitt inne i en koffeinkick just nu efter att ha ätit en skål med jordgubbar och druckit cappuccino på kvällssidan.

Coffee is a girl's best friend.

 

Av Sara Pedersen - 25 juni 2014 15:00

Nu när man är hemma om dagarna så är det så himla lätt att man faller in i dåliga vanor men det är nu som man har mest kontroll över sina vanor. Jag kom på mig själv med at äta toast tre gånger om dagen i helgen och det är inte okej enligt mig själv! Det är nu som jag best'mmer själv över vad jag äter, det är en sak som jag kan kontrollera.

Så jag kollade runt på lite nyttiga juicer som man kan göra hemma och hittade några som tillhör 5:2 dieten. Dessa är jag lite sugen på att testa trots att jag själv inte kör på 5:2.   

 

Rosa dröm. För ett glas; 1 dl hallon, 1 apelsin, 1 näve mynta. 1 dl vatten.

Mixa eller pressa i en juicepress. Tillsätt vattnet.

 

Ewas gröna. Till ett glas; 1/2 gurka, 1 avokado, 1 gul paprika, en näve mynta.

Mix and serve!

 

Fjärilar i magen. Till ett glas; 1 dl jordgubbar, 1 avokado, limesaft.

Mixe and serve!

 

Clementine. Till ett glas; 3 mandariner, 1/2 gurka, 1 cm ingefära.

Skala mandarinerna, skölj gurkan och ingefäran och mixa allt.



Recept från mittkok.se

Av Sara Pedersen - 25 juni 2014 14:28

Har varit iväg till Avesta en snabbis idag men det blev inga inköp denna gång. Jag vet inte varför men jag är något så otroligt shopingsugen och det har jag inte tid att tänka på nu. Det är så många måsten som är i mitt huvud att det bara blir kaos.   En sak i taget... uppkörning, söka jobb och sen kanske jag kan få tänka på andra nöjen, haha.   

 


Av Sara Pedersen - 24 juni 2014 21:10

Här är anledningen till att jag vill ha lägre kaffelatte-glas...

Hur bra ser detta ut lixom?

Och med lägre glas så behöver man inte göra smoothies i så stora omgångar.  

 

   

Av Sara Pedersen - 24 juni 2014 20:30

Jag hittade den här artikeln på expressen.se och tyckte att den var väldigt bra så jag visar upp den här nedanför. All text och bilder tillhör expressen.se


De flesta har en reflexmässig, negativ reaktion på ordet fett. Men du blir lika tjock av att äta fett som du blir grön av att äta avokado. Det finns fett som främjar hjärtats hälsa och håller oss mätta och nöjda. Naturliga fetter finns i tre huvudgrupper – mättade, enkelomättade och fleromättade. I sin naturliga form är samtliga fetter nyttiga och vi behöver en blandning av alla. Nedan har vi samlat fem livsmedel med mer fett än en glaserad munk, som innehåller 14 gram fett. Men det betyder inte att du ska sluta äta dem. Här berättar vi varför:

 

1. Halv avokado
En halv avokado innehåller 15 gram fett. Det är ovanligt mycket fett för att vara en frukt. Men fettet i en avokado är väldigt nyttigt och  hjälper till att hålla kärlen i fin form och minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar.
187123954

2. Två skedar jordnötssmör
Om du klarar av att endast ta två matskedar av detta makalöst, mumsiga jordnötssmör kommer du att få i dig 16 gram fett. Fett som kan bidra till att minska risken för typ 2-diabetes och hjärtsjukdomar.
153000140

3. Två matskedar torkad kokos
Gott och nyttigt att toppa gröten eller yoghurten med. Två matskedar innehåller 18 gram fett och andra nyttigheter som kalium, fosfor, fibrer och folat.
177749753

4. Tre stora ägg
Ägg ger dig massa nyttiga vitaminer och mineraler. Ägg innehåller fett, fettlösliga vitaminer och livsnödvändiga fettsyror. Du får i dig 14 gram fett av tre stora ägg.
464303001

5. Tolv oliver
Tolv oliver innehåller 15 gram fett. Oliver erbjuder massor av andra näringsämnen utanför sina hälsosamma fetter. Tyvärr kan vi inte säga samma sak om munken.
452086973

Av: Julia Wiberg

 


Länk: http://mittkok.expressen.se/baka/artikel/5-nyttiga-saker-med-mer-fett-an-en-donut/

Av Sara Pedersen - 24 juni 2014 19:21

Mitt mellanmål idag blev två burkar med yoghurt som är från de Brittiska öarna.

Överraskande nog så var det den med mintchoklad som var godast.   

 

Av Sara Pedersen - 24 juni 2014 17:24

Nu har äntligen jackan och skorna kommit och de är så fina.
Bilderna gör dem inte rättvisa och speciellt inte jackan för den är otroligt mycket finare i verkligheten.
Sen blev det ett oväntat inköp idag; en stavmixer, så den kan jag stryka från nästa månads wantieslista. Haha.

Av Sara Pedersen - 23 juni 2014 19:40

Sitter och ser fram emot Hell's Kithen med en skål jordgubbar i famnen.

Det har varit en helt okej dag idag ändå. Tio dagar sen studenten och nu börjar nog den lilla ¨depressionen¨ gå över när man saknat alla så mycket, det är lite som att vakna ur en dröm.

Annars så tog jag bort stygnen ur armen och benet idag så nu återstår bara tre månader av kirurgtejp...   det blir nog bra i slutändan.

Om inte annat så har mitt paket från Cellbes kommit nu men jag hämtar inte ut det fören imorgon, åh det ska bli så roligt! Sen så skulle paketet från cdon levereras senast på torsdag så snart kommer det upp en video här på bloggen!   

 

Ovido - Quiz & Flashcards