Alla inlägg under juli 2014

Av Sara Pedersen - 27 juli 2014 17:40

Den här smoothien var farligt god!
Jag mixade mango, persika och aprikos med kvarg, grekisk yoghurt och toppade med pistagenötter och resultatet blev detta smaskiga och mättande mellanmål.

Av Sara Pedersen - 27 juli 2014 14:34

Får man säga att det är skönt idag med moln och kyliga vindar? Absolut säger jag!
Sitter och läser på altanen och här skulle jag kunna sitta hela dagen känns det som. Så otroligt skönt med lite omväxling på vädret.

Av Sara Pedersen - 26 juli 2014 23:40

Ett härligt sätt att avsluta dagen på är att sitta med familjen med lite kvällsgott efter ett avsvalkande dopp.

Av Sara Pedersen - 26 juli 2014 15:15

Nu ska ni få höra något galet. Jag har druckit te i 40 graders värme.   Helt sjukt egentligen men jag köpte ett nytt chai te som jag bara var tvungen att smaka och det var otroligt gott!

Och att förpackningen är ett mindre konstverk är ett plus i kanten och påsarna är även mer miljövänliga än vanliga påsar på de faktiskt saknar snöre och papperslapp. Det var som stora snuskuddar med te som lades direkt ner i koppen. Den detaljen gillade jag!   

 

Av Sara Pedersen - 26 juli 2014 14:45

Äntligen så har jag testat att baka en RAW cheesecake och den blev helt fantastisk!

Den blev en verklig hit här hemma och jag älskar verkligen när jag får komplimanger över något som jag gjort men vem gör inte det?   

Här är en otroligt god cheesecake som man kan äta med gott samvete, plus att den är enkel att göra.

Till denna underbara kreation behöver du:


Botten:
1,8 dl nötter (jag tog 1 dl pistage och en knapp dl mandlar)
6 dadlar
1 liten nypa havssalt ( är nötterna saltade så behövs inget extra salt )

(+några droppar vatten utifall det inte går att forma mixen )


Fyllning:
3 dl cashewnötter
0,9 dl citronjuice
0,9 dl  honung
0,9 dl kokosolja
1/2 msk vaniljpulver


Topping:
100g hallon
1 msk chiafrön


Gör såhär:
1. Släng nötter, salt och dadlar i en mixer. Blanda nötter och dadlar tills du har en någorlunda jämn “gegga” ( Tillsätt eventuellt några droppar vatten och övermixa inte så att du får lite nötbitar kvar )
2. Fördela nöt- och dadelblandningen i botten på små silikonformar (använder du en stor “vanlig” kakform kan du med fördel strö lite kokosflingor i botten av formen, för att sedan lättare få loss cheesecake’n).
3. Släng alla ingredienser till cheesecake-fyllningen i mixern och blanda väl. Ha i vatten om det behövs (försök att ha i så lite vatten som möjligt.) Häll blandningen ovanpå bottnen i formarna (eller formen).
4. Placera i frysen för en timme eller så.
5. Mixa hallonen till en puré med en stavmixer. Häll i chiafröna och låt stå i 5-10 minuter. Häll sedan toppingen över kakorna (/kakan) som nu varit i frysen 1 timme. Ställ tillbaks i frysen och förvara dem där. Plocka fram en kvart före servering så de får mjukna lite, strö över hackade pistagenötter och NJUT.

  

Av Sara Pedersen - 25 juli 2014 22:25

Hej, alla fina där ute!
Jag har verkligen haft en jättemysig dag idag och hade en badstund varit medräknad så hade det varit den perfekta sommardagen.
Är det tillåtet att må så bra som jag mår nu?

Av Sara Pedersen - 24 juli 2014 21:30

Idag så har det varit en hälsotorsdag här hemma och det är jag jätteglad över för det är inte det lättaste att få karlarna i huset att äta nyttigt.

Efter en inköpsrunda av frukt och grönt så ställde sig jag och mamma och lagade till middagen. 

Vetefria bröd med mandelmjölk, broccolisallad med selleri, persilja, mynta och granatäpple, råa champinjoner med citron och örtsalt och så lite färsk mango.  

Imorgon så ska jag nog även baka en RAW-cheesecake.   

       

Av Sara Pedersen - 24 juli 2014 15:46

Oh My God!!!!!!

Äntligen säger jag bara, ÄNTLIGEN!!!!! ( trots att jag verkligen inte hade tänk mig de skådespelare som är med.. men jag har ju inte sett dem agera än )   


Ovido - Quiz & Flashcards