Alla inlägg under juli 2014

Av Sara Pedersen - 15 juli 2014 20:30

Dagens andra bakverk; Chokladcupcakes med nutellafrosting och mandel.   

Recept till nutellafrostingen.

1 dl mjuk nutella

25 g smör

50 g kvarg

1 dl florsocker.

BLANDA.

 

Av Sara Pedersen - 15 juli 2014 20:00

Idag så fyller Tobbe år och tills idag så beställde han två stycken blåbärscheesecake och det kunde jag absolut göra.

Detta blev resultatet.   ( detta är en och samma cheesecake )

 Till 1 av dessa raringar så behöver du:


Till blåbärssåsen

125 g blåbär

100 g socker

1 1/2 dl vatten


Till bottnen

150 g digestivekex

90 g smält smör

125 g blåbär


Till fyllningen

250 g mascarpone

2 1/2 dl creme fraiche

2 msk florsocker eller efter smak

1 tsk vaniljsocker


Gör såhär

Börja med hallonsåsen efterssom att den måste kallna innan den används. Sjud blåbär, socker och vatten i ca 5 minuter tills blandningen har tjocknat och passera sedan genom en sil. Låt kallna.

Krossa kexen till fina smulor i en matberedare eller krossa dem i en påse med en kavel. Lägg smulorna i en bunke och rör ner det smälta smöret. Tryck med baksidan av en sked ned smulblandningen i en smord form så att det täcker bottnen. Lägg två 2/3 av hallonen längs med kanten och strö ut resten i mitten.

Vispa mascarpone och creme fraiche till en släp blandning. Sikta ner florsockret och vaniljsockret och vispa igen. Smaka av om du vill ha mer florsocker.

Ringla lite av blåbärsåsen över blåbären i mitten.

Bred fyllningen över smulbottnen. Klicka lite sås med små jämna mellanrum på fyllningen och dra sedan med en gaffel genom såsen så att det bildas ett strimmigt mönster.

Låt kakan stå i kylen i minst 3 timmar så att den stelnar. 

   

   

Av Sara Pedersen - 14 juli 2014 22:00

Nelly har en otrolig rea just nu med upp till 70% rabatt!

klicka in och fynda på över 30 sidor.

Här är några plagg som jag tyckte var urtjusiga.   

         

Av Sara Pedersen - 14 juli 2014 18:44

Med två nygjorda cheesecakes i kylen så lyssnar jag på regnet och ser på antiques roadtrip med en kopp cappuccino i handen, sjukt mysigt.

Imorgon så blir det att baka nutellacupcakes, can't wait.   

 

Av Sara Pedersen - 14 juli 2014 13:34

Det här är två filmer som jag verkligen vill se! 


Now you see me


The other woman

Av Sara Pedersen - 13 juli 2014 23:03

Jag samlade på nyckelringar när jag var mindre och nu verkar samlandet komma igång igen för jag vill fylla min bilnyckel med en massa nyckelringar med många berlocker.

Men jag vill inte ha vilka berlocker som helst utan jag vill ha saker som representerar något ätbart så som donuts, cupcakes, glass och godis!

Just nu har jag en jordgubbe och en cupcake men det kommer att fyllas på med tiden!   

 

Av Sara Pedersen - 13 juli 2014 21:45

Efter några dagar tillsammans så sitter nu min kära Elin på tåget påväg hem.

Trevlig resa älskade!   

 

Av Sara Pedersen - 13 juli 2014 10:52

Vi var bjudna hem på middag hos min moster igår och det var lika trevligt som vanligt. Denna gång blev det lite grillat och melon och chokladmoussetårta till efterrätt och den tårtan var otroligt god!
Och som vanligt så spelade vi lite kort och för en gångs skull så gick det ganska så bra.
Tror att vi kom hem runt halv ett.
Nästa gång vi har vår kortkväll blir när mamma fyller år.

Presentation


Hej!
Mitt namn är Sara, jag är 20 år gammal och älskar bland annat musik, fotografering och bakning.
Här skriver jag om min vardag, lägger ut goda recept och försöker att sprida glädje genom att bara vara mig själv. Stanna gärna och läs en stund.
Puss!

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards