Alla inlägg under augusti 2014

Av Sara Pedersen - 18 augusti 2014 20:15

Jag hittade tillslut en flaska av ramlösas sommarsmak mojitea och jag tyckte faktiskt att den var väldigt fräsch och god men jag är ju en av dem som älskar mynta.   

Den får nog 3 av 5 av mig smakmässigt.

 

   

Av Sara Pedersen - 18 augusti 2014 19:32

Jag tänkte göra en beställning från nätet senare i veckan men jag har börjat tveka över en av sakerna som jag vill ha.... det är en samling av lip smcker's läppglans med smak av olika cupcakes. De är på rea men man kan inte bara köpa något för att det är på rea och det är 6 stycken och det är ju överflödigt många känner jag.... MEN de är helt adorable!

Jag har beslutsångest men tvivlar jag så mycket så är det väl ett tecken på att inte köpa dem, eller?

 

Av Sara Pedersen - 17 augusti 2014 18:10

Jag var som sagt på ett kalas idag och det var väldigt trevligt och jag har nog aldrig sett så mycket fika på ett och samma bord i hela mitt liv!

Det var även en tipspromenad och jag var sååå nära att vinna men man kan ju inte få allt.   

Över det så åt jag så mycket fika så jag är lite tveksam om jag kommer att orka med att äta middag idag och på ett sätt så är det ju bra då det är ett tecken på att det var gott.   

     

Av Sara Pedersen - 17 augusti 2014 17:30

Lär känna mig bättre!


x Jag sjunger i duschen.


x Jag tycker inte om kyla men älskar höst/vinterkläder.


x Jag tycker inte om smågodis.


x Jag går oftast med uppsatt hår.


x Jag älskar nallar.


x Jag började dricka kaffe för att verka mer vuxen och idag dricker jag kaffe för att jag tycker att det är gott.

 


Av Sara Pedersen - 17 augusti 2014 14:55

Vi ska på ett ihopslaget kalas idag så jag har bakat lite nu på eftermiddagen och det blev jorgubb och limecupcakes. Det var det mest komplicerade receptet jag följt men jag älskar utmaningar! Och det var första gången som jag gjorde en marängfrosting.   


Till ca 12 st.


125 g  osaltat smör, rumstempererat

200 g strösocker

1 msk rivet limeskal

2 ägg

3 3/4 dl vetemjöl

1 tsk bakpulver

1/2 krm salt

1 1/2 dl yoghurt, naturell

125 g färska jordgubar

Saften av en halv lime


Marängfrosting

70 g strösocker

3 äggvitor

1/2 krm ättiksprit

250 g osaltat smör, rumstemp

1 msk rivet limeskal

Saften av 1 lime

12-16 dl florsocker ( Det behövs inte så mycket, jag fick massvis med frosting över )


Gör såhär

1. Värm ugnen till 175 grader och placera ut muffinsformar på en plåt.

2. Vispa smör, socker och limeskal ljust och luftigt. Tillsätt äggen, ett i taget och vispa ordentligt mellan varje ägg.

3. blanda ihop de torra ingredienserna i en annan bunke. Vänd ner 1/3 av de torra ingredienserna i smeten och rör ner yoghurten.

4. Mosa jordgubbarna med limesaften i en skål och vänd ner resten av de torra ingredienserna i smeten växelvis med de mosade jordgubbarna. Rör om.

5. Fyll formarna till ca 3/4 och grädda mitt i ugnen i 18-22 minuter. Låt svalna på galler.


Marängfrosting.

1. Blanda strösocker, äggvitor och ättiksprit i en rostfri bunke.

2. Ställ bunken i ett vattenbad och hetta upp vattnet till högst 75 grader. Vispa smeten kontinuerligt  tills den skummar, äggvitan får inte klumpa sig. Ta upp bunken och vispa med elvisp i ca 4 minuter.

3. Vispa hälften av smöret med 1/3 av marängsmeten i en annan bunke. Tillsätt resten av smöret och vispa lite till. Vänd ner resten av marängsmeten och fortsätt att vispa.

4. Tillsätt rivet limeskal och limesaft och blanda ordentligt.

5. Tillsätt florsocker, lite i taget, under fortsatt vispning, tills du får den konsistens du vill ha.


Dekorera med frosting och strössel.

   


Av Sara Pedersen - 16 augusti 2014 18:41

Jag visar upp saker som jag köpte tidigare i veckan i Borlänge och idag i Avesta!

Glöm inte att prenumerera!

https://www.youtube.com/channel/UCDQtuHjSkRjDFdetnmaUp3Q


Av Sara Pedersen - 16 augusti 2014 18:15

Älskar verkligen en fräsch frukost!

Man känner sig så lätt på något sätt och inte så proppad som man lätt blir.

Kvarg med mango, hallon och blåbär och några bitar honungsmelon.   Förhoppningsvis så kan jag få äta en lika god frukost imorgon!

 

Av Sara Pedersen - 16 augusti 2014 17:27

Jag berättade det inte för er igår men jag fick en av praktikplatserna som jag sökte i måndags och jag blev verkligen jätteglad!

Det ska bli så spännande med en ny erfarenhet!   

     

Ovido - Quiz & Flashcards