Alla inlägg under oktober 2014

Av Sara Pedersen - 15 oktober 2014 14:42

Trots att man är hemma från praktiken på grund av magsjuka ( som jag fick igår ) så behöver såklart hunden en promenad! Så det blev en liten promenix bland höstlöven och en värmande dusch efteråt för att få lite värme i kroppen igen.

Av Sara Pedersen - 14 oktober 2014 20:15

Visste vi att det bara är 78 ( 79 ) dagar kvar till nyår?

Så då tycker jag att det är helt okej att börja kika på nyårsklänningar!  

Jg tänkte tipsa lite då och då om klänningar ända fram till nyår och vem vet, ni kanske får syn på någon som ni blir helt over the top in love with.

Denna hittar ni på bonprix.se och kostar just nu 299 kr.    

 

Av Sara Pedersen - 14 oktober 2014 18:45

Detta ämne verkar vara väldigt omtalat just nu och jag vill gärna komma med mitt strå till stacken.

Jag syftar då att lyfta fram menstruationen och att kvinnor inte ska behöva skämmas över den. 

Det tycker jag är det mest självklara som finns i den kategorin men ändå så kom jag på mig själv att gömma tampongen i handen under förra veckan och så ska det ju absolut inte vara!

All flickor och kvinnor, kommer få, har eller har haft mens så varför ska det vara en sådan tabu runt det ämnet då det är fullkomligt naturligt.



Jag tror att det finns flera faktorer som spelar in i detta som till exempel visar tvserier då karaktärerna aldrig behöver gå på toaletten och alla mensskyddsreklamer som innefattar en blå vätska, hallå.. det är inte munvatten som kommer utan det är faktiskt blod.... Mensen har blivit så hyshad när det kommer till att prata allmänt om det och att det rent ut av ska vara något att skämmas eller må dåligt över och det har jag själv fått utstå ända sen jag själv kom in i puberteten. Enligt många ( framför allt killarna ) så var mens det äckligaste som existerade på jordens yta och viskningarna, skratten och glåporden kom som ett brev på posten den dagen som fläcken kom på byxorna för första gången.

¨Menslisa, mensbarn, mensan¨

Inte konstigt att man skämdes och grät varje morgon då man hade mens som tolvåring!



Problemet sitter i hur människor ser på detta och ja, jag vänder mig till killarna som retas och hånar flickor med mens, hur de under tonåren skriker efter tjejerna i korridoren efter en dispyt; ¨Harrú mens eller?!¨.

En rejäl attitydförändring krävs i samhället och jag tror faktiskt att mycket kan ändras genom att bara göra det till en mer öppen sak i vardagen.



Så nästa gång som du enkelt och diskret ska byta ditt mensskydd som reklamerna så fint säger, gör så som jag gör nu och våga visa upp skyddet. Låt det få komma ut i det fördolda och var stolt över din mens för att det innebär bara att du är en fullt fungerande kvinna som vägrar skämmas över din kropp och dess funktioner!    

 

Av Sara Pedersen - 13 oktober 2014 19:14

Nu har jag testat något väldigt spännande ska ni veta.   

Grönkålschips.

Vid första tuggan så blir man mest förvirrad men det är faktiskt väldigt gott och det är väldigt nyttigt med en massa mineraler och antioxidanter!

Det ni behöver till dessa är:

Grönkål.

Olivolja.

Kryddor efter smak.

Om ni vill göra dem exakt som vi här hemma så ska de torkas i en torkugn i minst 4 timmar men annars så kan ni torka dem i vanlig ugn i 200 grader i 10-15 minuter. 

Skölj bladen, skär bort mittstjälken och låt torka. Dela bladen i små bitar och häll över olivolja och kryddor, rör in kryddorna ordentligt och stoppa in dem i ugnen.    

 

Av Sara Pedersen - 12 oktober 2014 22:00

Under eftermiddagen idag så såg jag två nya tesorter som jag bara var tvungen att testa och gud så goda de är!    Det är då två nya smaker från Lipton som är Lemon Macaroon och Pear Chocolate Inspiration och de är nog de godaste smakerna som Lipton kommit med hittills.

De är som sagt båda supergoda men den som är absolut bäst av den är Pear Chocolate Inspiration.  

 

Av Sara Pedersen - 12 oktober 2014 21:35

Efter vad som känns som år och dagar sen vi såg senast så har Nico varit hos mig idag och vi har haft det otroligt mysigt. Vi har sett ikapp första avsnittet av den senaste säsongen av Grey's Anatamy och avnjutit Ben&Jerry's-glass i mängder samt att vi testat nya underbara tesmaker, MUMS!

Tur att vi är likasinnade när det kommer till glass och annat gott för vi tänker så lika och vet exakt vad vi behöver när vi är sugna på något.   

 

Av Sara Pedersen - 12 oktober 2014 12:30

     

Presentation


Hej!
Mitt namn är Sara, jag är 20 år gammal och älskar bland annat musik, fotografering och bakning.
Här skriver jag om min vardag, lägger ut goda recept och försöker att sprida glädje genom att bara vara mig själv. Stanna gärna och läs en stund.
Puss!

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv


Skapa flashcards