Alla inlägg under november 2014

Av Sara Pedersen - 30 november 2014 20:28

Första advent innebär självklart en adventsfika och då blev det en Chailatte och lite saffranskakor. Lite glögg blev det med och det är verkligen gosigt med fika såhär om kvällen med tända ljus.   

Av Sara Pedersen - 30 november 2014 17:20

Söndagar har blivit lite av en "äta vad jag vill dag" men denna gång har jag förtjänat att gotta mig. Efter en riktigt hektisk vecka så sitter inte en Ben&Jerry's fel på söndagseftermiddagen.

Av Sara Pedersen - 30 november 2014 17:01

Jag fick en tidig jukklapp igår på marknaden och det är ett par sjukt fina raggsockor och varma är de också. I just love them!
Men som det ser ut så måste jag snart rensa i lådan med raggsockor och ta bort dem som jag inte använder men gör jag det så kommer jag nog inte lyckas med att rensa bort ett enda par, haha.

Av Sara Pedersen - 29 november 2014 23:00

Jag fick 35 små biskvier på detta recept.   


300 g mandelmassa

1/2 dl socker

1 äggvita


150 g smör ( rumstemp. )

1 äggula ( rumstemp. )

2 1/2 dl florsocker

2 msk kakao

5 droppar pepparmintolja

1 tsk vaniljsocker


Choklad till topping.


Gör så här :
Sätt ugnen på 175 grader. Riv ner mandelmassan i en bunke och rör ihop till en deg med äggvitan och socker. Klicka ut på en plåt och grädda i mitten på ugnen i cirka 15 minuter , de ska fortfarande vara lite sega i mitten. Låt bottnarna svalna och rör ihop alla ingredienser till smörkrämen. Bred ut ett toppigt eller runt lager på undersidan  av biskvibottnarna. Ställ kallt medan du smälter chokladen till toppingen och låt svalna lite innan du doppar dem så att smörkrämen inte smälter. doppa biskvierna i chokladen och ställ sedan kallt.

 

TIPS

Vispa INTE äggvitan och sockret innan du blandar ner mandelmassan och gräddar bottnarna; de blir helt platta.

 

Efter att du klickat ut bottnarna på plåten så forma dem gärna med blöta fingrar så blir de runda utan att kladda.

   

ATM

Av Sara Pedersen - 29 november 2014 20:24

Ser just nu på 22 Jump Street och hittills så är den asgrym!

Av Sara Pedersen - 29 november 2014 18:08

Såhär har jag sett ut ender dagen när jag suttit och sålt mina bakverk.

Jag älskar verkligen min röda tröja, helt underbar! Det blir en väldigt enkel och julig outfit.  Den här kommer nog att vara utsliten innan året är slut, haha. 

 

Av Sara Pedersen - 29 november 2014 17:54

Idag så sålde jag biskvier och lite annat gott och blansat på en mindre julmarknad och det gick lite sådär. Jag fick inte allt sålt men de resterande biskvierna fick jag sålda till släkten. 

Nästa år så vet jag inte om jag ska sälja något eller inte, visst är det kul när det väl går bra och att man kanske får in en extra hundring men jag bet inte om det är värt för det arbete som man lägger ner på det. 

Vi får se hur jag känner för det nästa år.   

 

Av Sara Pedersen - 27 november 2014 21:56

Nu har det blivit dåligt uppdatering under veckan och jag kan inte försvara nig med annat än att jag inte haft något att skriva om, att jag varit trött och faktiskt väldigt upptagen, haha.

Idag har jag faktiskt något att berätta och det är att jag bakat biskvier sen jag kom hem och jag är sjukt nöjd!
Daimbiskvier och mintchokladbiskvier blev då och jag tänkte slänga upp receptet på daimbiskvierna direkt så kommer det andra receptet upp och någon dag!


Till ca 20 biskvier


200 g mandelmassa
1/2 dl socker
1 äggvita

150 g smör
1,5 dl florsocker
1,5 dubbeldajm
1 tsk vaniljsocker
1 äggula


150 g mjölkchoklad
1/2 dubbeldajm


Gör så här:  

Riv mandelmassan. Blanda ihop med socker och äggvita. KLICKA ut små bottnar på en bakpappersklädd plåt. Grädda i 175 grader, ca 10-20 minuter tills de fått en fin färg.

Vispa ihop rumsvarmt smör med övriga ingredienser TILL en slät kräm. Hacka dajmen och rör ner den i smörkrämen. Bred smöret lite toppigt på undersidan av mandelbottnarna. Ställ i kyl eller frysen minst en timme.

Smält chokladen på svag värme. Doppa biskvierna i chokladen, vrid dom lite så att överflödig choklad rinner av. Strö på lite hackad dajm som dekoration.

Förvaras i kyl (det går även bra att frysa dom).

Chokladen SKA inte vara för varm när du chokladdoppar, då rinner den nästan av biskvierna.

Presentation


Hej!
Mitt namn är Sara, jag är 20 år gammal och älskar bland annat musik, fotografering och bakning.
Här skriver jag om min vardag, lägger ut goda recept och försöker att sprida glädje genom att bara vara mig själv. Stanna gärna och läs en stund.
Puss!

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv


Skapa flashcards