Direktlänk till inlägg 1 januari 2014

Jag börjar att bli lite less på detta

Av Sara Pedersen - 1 januari 2014 20:22

Det är MITT liv!

 

 
 
Emmy

Emmy

1 januari 2014 20:36

Usch vad jobbigt att det ska krångla ibland, med föräldrar... Jag hoppas verkligen att det ordnar sig!

http://eeemmylam.blogg.se

Sara Pedersen

1 januari 2014 20:43

Tack

 
Ingen bild

Patrik

2 januari 2014 00:59

Hej Sötis

Du tänker bilda dig en perfekt familj eller vadå?

Kram från
Patrik

Sara Pedersen

2 januari 2014 10:33

Förutom att frågan låter otroligt otrevlig så nej, i framtiden så vill jag bilda en familj och göra det bästa som jag kan av det. ingen familj är perfekt.
Det här inlägget var om mina föräldrar och att de inte stöttar mig i mina framtidsdrömmar.

 
Ingen bild

Patrik

2 januari 2014 14:00

Hej

Otrevlig???

Det är nog för att du inte kan se hur jag ser ut när jag skriver till dig sötis. För man kan lätt få för sig att personen är på något speciellt sätt när den skriver på Internet eftersom man varken ser ansiktsuttryck hör tonfall osv. För det var inget illa mot dig sötis.

Tja, en familj där man älskar varandra är väl en perfekt familj. : )

Vad är det som dem inte vill stötta dig med sötis? Pengar eller tid eller vadå?

Kram från
Patrik

Sara Pedersen

2 januari 2014 14:27

De säger bara att de inte tycker att jag ska göra vissa saker och suckar bara när jag berättar om vad jag vill göra.

 
Ingen bild

Patrik

2 januari 2014 15:44

Hej

Så tråkigt sötis!

Var glad att du inte hade min pappa sötis : )

Bara grabbarnas grabbigaste jobb var bra nog!

Ungefär när min bror var brandman så var brandman tillräckligt grabbigt för att han skulle tycka att det var okej.

När min bror därefter fick sin doktorandtjänst så gratulerade han honom inte ens fast att jag påminde honom om det. Han slutade med allt sådant när jag läste till psykolog.

Detta fast att han själv inte är en sådan grabb, grabb där han satt och skattefuskade. Men ibland så har han varit en grabbarnas grabb och det var sådant han kom ihåg.

Förvisso så kan sådant vara bra ibland. För när man är ung så kan man ibland vara lite för fantasifull med vad man skall göra till jobb osv. Men ofta så lever föräldrarna i en förgången tid och borde kanske lyssna mer på barnen.


Vad ville du bli som dina föräldrar suckade åt?

Kram från
Patrik

Sara Pedersen

2 januari 2014 17:41

Flygvärdinna och att jag senare i livet ville flytta till England.
Nu vill jag ingenting längre.

 
Ingen bild

Patrik

2 januari 2014 18:23

Hej sötis

Lyssna inte så mycket på andra för många gånger så står dem bara i vägen för din egen lycka ; )

Jag hade problemet en tid med att man ville lyssna på andra i min omgivning och inte till mig. Man ville bara lyssna på mig ifall det var något som var dåligt för mig. Annars så skulle andra bestämma i mitt liv.

Det slutade med att jag frågade dem andra om dem då inte ville att jag skulle bli miljonär i Svenska kronor. Det ville dem givetvis inte för det ville dem ju själva bli.


Det som kanske är en vettig fråga till dig sötis är varför England? Och hur har du tänkt genomföra detta med flygvärdinna?

.....................

Jag kan skriva så här om mig själv och min bror:

Om jag tänker på något så tänker jag att jag kanske vinner 10 miljoner kronor på Joker eller på Lotto.

För Internetsidor har svårt idag att dra in lika stora pengar som förut. Att skriva en bestsellerroman är mer ovanligt än att vinna på Lotto.

Psykologer har låg lön och företagen anställer oftast inte personalchefer nuförtiden.

Det är hög arbetslöshet och lönerna är därför låga.

Inte ens min bror som är den bäste doktoranden i Sverige på filosofi och därför vann bland alla doktorander i Sverige 1 års doktorandtjänst i USA kan tänkas tjäna stora pengar.

Han kan tänkas bli Lärare vilka har ungefär tjänar 30 000 kr i månaden på universitetet och därefter Professor vilka ungefär har 50 000 kr månaden.


På grund av detta så är folk idag mer negativa än förut om vad man skall bli och göra.


Kram från
Patrik

Sara Pedersen

2 januari 2014 19:00

Räcker det inte med att jag verkligen tycker om England? Och hur man ska gå till väga är som med alla jobb. Man skickar en ansökan med sitt cv och förhoppningsvis så får man komma på en anställningsintervju.

 
Ingen bild

Patrik

2 januari 2014 19:58

Jo, England är vackert sötis : )

Min kompis som har 100 miljoner uppförde ett hus i Spanien för ungefär 12 miljoner kronor. Tv 4 var hos honom och gissade priset på hans hus. Dem gissade för lågt pris på huset och helt fel på hans ålder i programmet. Dem gissade 50 år och han är inte i närheten av 50 år än : )

Han däremot orkade bo där i Spanien i ungefär 4 år. Nu bor han i Sverige igen i Stockholm i en lägenhet för (jag har för mig) omkring 10 miljoner kronor.


Oftast är det dessa som orkar bo utomlands en längre tid:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Cristina_Stenbeck (Hon är ju söt)


Hon är miljarder och har därför många vänner runt omkring sig i världen och har en man där hon bor nu.


Du ser vacker ut sötis och du är dessutom för ung för att jag som personalchef skulle kräva arbetslivserfarenhet av dig. Det är ju en fördel.

Jag kan däremot tänka mig att dem först anställer personal från Sverige som har en liten arbetslivserfarenhet som flygvärdinna här i Sverige först samt har en utbildning till kabinpersonal i Sverige.

Detta för att flygvärdinnor hjälper till vid brand och olyckor på flygplanet samt hur besättningen mår osv. Alltså rekommenderar jag dig att försöka få jobb där du vill men samtidigt gå en kabinpersonal kurs och även söka jobb i Sverige och Norge samtidigt:

http://www.studentum.se/Cabin_Crew_Course_38146.htm (Den här för exempel)


Vad tycker du om det sötis?

Kram från
Patrik

Sara Pedersen

2 januari 2014 21:00

Tror du inte att jag redan tänkt på det?Jag har redan ttänkt göra så och kollat på cabin crew kursen. Man kan dock inte gå den kursen i Sverige fören man är 21.

 
Ingen bild

Patrik

2 januari 2014 21:56

Jo, du kan titta runt lite och få inspiration:

.................
http://www.flygvardinnan.se

Svar: Hej Julia! Jag förstår din dröm om att bli flygvärdinna, och det är helt underbart kan jag lova! :) Jag ska svara så gott jag kan på dina frågor:
1. Man behöver inte läsa något speciellt i gymnasiet, och inget efter gymnaiset heller för den delen. Huvudsaken är att du har avslutad gymnasieutbildning.
2. Det viktigaste är engelskan (utöver svenskan eller eventuellt modersmål om man arbetar i ett annat land). Och ja, engelskan är rätt så viktig.
3. Flygvärdinneutbildningen som man får när man får anställning hos ett flygbolag är ca 2-4 veckor lång, beroende på bolagets egna kurser.
4. Man behöver inte vara smal som flygvärdinna, men ett krav är att man är i “fysisk god form”. Med det menas att man orkar med det fysiska arbete flygvärdinneyrket innebär och att man t.ex klarar att simma 200m klädsim.
5. Uniformen får man oftast av flygbolaget, men hos en del flygbolag har jag hört att det dras en summa på första lönen för uniformskostnader.
6. Hur länge man är borta kan variera kraftigt beroende på vilket flygbolag man arbetar för, vilken typ av flygningar man gör, osv. Arbetstiderna kan variera de med. Man kan ha både superkorta dagar eller väääldigt långa.
7. Det finns nog inte ett bra genomsnitt att gå på. Lönen varierar den med mellan bolagen. Dock brukar lönestegen öka för varje år.
Du ska inte känna att du inte är tillräckligt bra för att bli flygvärdinna! Var dig själv och så får du den kunskap du behöver av flygbolaget som anställer dig. Vill du vara förberedd för livet som flygvärdinna rekommenderar jag att du arbetar med service och människor. Det är mycket lärorikt då alla möten är olika!

.....

Här har vi en flygvärdinna:

http://www.flygvardinnan.se/wp-content/uploads/2012/01/flygv%C3%A4rdinna-90.png

: )

Så jag tycker nog att dina föräldrar har fel om dem anser att du inte kan bli flygvärdinna. För det såg ju faktiskt inte så svårt ut.

Men jag vet ju inte varför dina föräldrar var så skeptiska. Det kan ju bero på något som du inte skriver sötis.

Kram från
Patrik

Sara Pedersen

2 januari 2014 22:37

Jag läser den där bloggen och har fått mycket inspiration därifrån. Jag vet att jag måste ha godkända slutbetyg så där det som jag försöker att fokusera mest på just nu även fastän det krånglar lite med skolan just nu.:)
Jag kanske inte vill skriva ut alla anledningar? huvudsaken är att de inte kan förlåta och acceptera det jag vill göra med mitt liv.

 
Ingen bild

Patrik

2 januari 2014 23:04


Det är bra sötis att du läst bloggen : )

Sök dessutom inte andras förlåtelse. Vissa gör det till en idé att inte förlåta för att dem därefter skall kunna ha en anledning till att ha hållhakar på andra människor. Oftast orättfärdigt.

Nu tror jag inte att dina föräldrar är sådana men föräldrar brukar ändra sig efter att du blivit flygvärdinna och arbetat som det ett tag. Då låter det så här istället från föräldrarna:

Förälder: Men jag sa ju alltid att hon skulle bli flygvärdinna. Så det har hon fått efter mig. : )

Men på sätt och vis så kan det ju vara omtanke från dina föräldrars sida och omtanke är ju inte fel.

.........

Vad vill dina föräldrar att du gör med ditt liv sötis?

Kram från
Patrik

Sara Pedersen

2 januari 2014 23:45

Jag försöker att inte lyssna men det är svårt att ge sig ut sen utan att känna att de stöttar mig.
De vill att jag blir veterinär eller något i det stuket.

 
Ingen bild

Patrik

3 januari 2014 00:55

Hej sötis

Hmm.. veterinär.

Det är ett fint jobb. Man jobbar förmodligen med vissa av mina släktingar på landet med deras getter och hästar osv eller husdjur på en större kliniker.

Förvisso så är det antagligen nästan lika hög antagningspoäng som till Läkare eller Psykolog.

Psykolog 21.9

Veterinärprogrammet 21.95

Läkarprogrammet 22.5

Så då borde du alltså redan från början ha varit bra i skolan sötis.

Men vad är det för fel på att ha roligt i livet?

Var flygvärdinna och tjäna dina pengar tills du tröttnar på det sötis och läs därefter upp dina betyg och bli vad du vill därefter : )

För inget är tråkigare än att gråta över det som varit. Det finns många vuxna som bara ägnar sig åt sådant men det är inte så konstruktivt att göra det. För det finns ju inga alternativ i det fallet : )

Man får tänka lite roligt och inte bry sig så mycket. Försök att inte vara allt för beroende av vad dina föräldrar tycker. För i nästa läge: Går allt bra så har föräldrar en tendens att ändra sig (men då vill dem ha värdigheten kvar och mena att det var dem som hela tiden har stöttat sitt barn).

Kram från
Patrik

Sara Pedersen

3 januari 2014 13:26

Jag vill inte bli veterinär.
Och om jag får en anställning så kommer jag inte att läsa upp betygen då det är flygvärdinna som jag vill vara.

 
Ingen bild

Patrik

3 januari 2014 19:12

Hej

Jo,det låter bra sötis.


Hur man söker jobb 1

http://www.youtube.com/watch?v=H58WCIWWtOw

Min släkt på landet hade under en tid mycket pengar. Då mötte jag min släkting som var i min egna unga ålder samt hans kompis vilkens pappa var advokat.

Han var rätt så odräglig min släkting och en dag så skulle det komma en person och spela spel med oss. Killen som kom var då en 20 årig kille som var många år äldre än oss.

Min släkting var odräglig hela tiden med killen som var spelets ledare. Efter ett tag så uppmuntrade min släkting även mig till att också vara odräglig. Han menade att killen som var äldre ändå skulle vara trevlig och att jag då kunde vara odräglig mot honom.

När dem andra senare gick ut så stannade jag kvar och frågade den äldre killen om vem han var. Han gick på handelshögskolan och var väldigt trevlig. Jag frågade då om varför han lät min släkting vara så otrevlig mot honom och han svarade att han var där för att han senare ville få ett jobb som VD. Därefter log han och svarade: Och efter det så behöver jag aldrig mer vara trevlig mot någon!

Var en tuff tjej 1


DZZZZZzzzz


https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRyYQTVLUtnk2Q1UKGFQ_ZmSjQ0J5w-DM24d0sk9Xw9MLY1AddG


Flickan: Nej, mamma har gett en sådan elektrisk stav i present till dockan så att man inte kan lyfta upp honom. Han sticks!

DZZZZzzzzz

Jag i dockhuset: Ha, ha, ha

DZZZZZzzzzzzz


................................

Du kan fråga mig när du senare vill skicka in ansökan om anställning.

För det alltid lättare för en utomstående att titta igenom anställningshandlingar när du är en så ung tjej sötis.

Kram fram
Patrik

Sara Pedersen

3 januari 2014 23:53

Jag uppskattar att du vill hjälpa mig men sluta med att säga att jag är liten.

 
Ingen bild

Patrik

4 januari 2014 03:15

Hej

Nej sötis, du är inte liten men du är ung och många av erfarenheterna vill du inte ha men jag har många av dem erfarenheterna.

Jag satt med en Ryss som jag har förklarat.

Då förstod jag hur idiotisk världen var!

Han hade hela tiden avlyssning. Men med min mamma så kan man aldrig säga som det är! Så det är som några som talar i gåtor.

Jag hade en dröm en gång men då kunde jag inte säga dröm osv...


Du kan tänka:

Du försover dig till jobbet sötis. Vad säger du då?

Sådant kunde man inte förstå i Ryssland. Antagligen för att dem alltid har jobb där under kommunismen och för att Ryssland därefter varit i ett sådant förfall så att jobb inte existerat.


Men det är en fördel att veta sådant om hur människor är när man skriver en arbetsansökan.

Du är oerfaren och det kan du vara glad för! För erfarenhet är oftast tråkigt.

................


Det var kanske därför jag kallsvettades så för den drömmen jag hade igår morse : )


Kram från
Patrik

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sara Pedersen - 15 mars 2015 17:22


Importerar min blogg till nouw så vi ses där! "Kod för att importera min blogg TILL Nouw: 1255421501"     Besök min nya blogg på; http://nouw.com/saralinnea   ...

Av Sara Pedersen - 15 mars 2015 16:36


Jag har nu en stark favorit i Vitamin Well-serien och det är Sharp med smak av melon och som med alla andra sorter så är den sötat med stevia. Den här är verkligen supergod och inte lika ¨stark¨ av stevian som de andra är.    Om kaffe inte faller i...

Av Sara Pedersen - 15 mars 2015 15:31


Den här ansiktsmasken luktar utan tvekan tvättmedel men den gör sitt jobb och av denna så fick jag ingen reaktion vilket är väldigt konstigt med tanke på hur starkt den luktade.   Men mitt ansikte är rent iallafall så jag är relativt nöjd! Hade den l...

Av Sara Pedersen - 14 mars 2015 20:50


Melodifestivalfinal, vin, glass och sjukt trevligt sällskap bjuds det på ikväll. Med magen full av tacos så sitter vi här i soffan allihopa och har det bara mysigt! ...

Av Sara Pedersen - 14 mars 2015 18:23


Fastän jag ser sjukt bitchig ut på bilden så tycker jag att jag har prickat in vårlocken! Trenchcoat, en färgglad sjal, solbrillor och en touch av rosa på både läppar och naglar, Lovely! Toppar det med rosa och svarta springskor,  haha.    ...

Ovido - Quiz & Flashcards