Alla inlägg under december 2014

Av Sara Pedersen - 26 december 2014 15:31

Kolla in denna video! Den med banan och jordnötssmör måste jag testa!

Av Sara Pedersen - 26 december 2014 14:28

Myser ner mig med en kopp med varm choklad i soffan till en film efter en promenad med lille Cozmo i kylan.

Jag hade tänkt att jag skulle spela in ytterligare en video idag men det har redan börjat skymma nu så jag gör ey nytt försök imorgon innan vi ska iväg på mellandagsrean.   

 

Av Sara Pedersen - 25 december 2014 23:48

 

Av Sara Pedersen - 25 december 2014 16:05

Hello Darlings!
Hoppas att ni hade en bra julafton igår, det hade jag iallafall och jag är så otroligt tacksam och lyckosam över att ha fått fira jul med familjen, fått fina julklappar och fått känna samhörighet när jag vet hur många som inte är lika lyckligt lottade. Julen ska vara en högtid för familjen och framför allt barnen men tyvärr så sätter många saker upp hinder för många familjer.

Lite sämre ekonomi, skilda föräldrar och alkohol gör att många barn inte ser julafton som årets bästa dag utan en dag då de inte vet om mamma och pappa kommer att bråka, om det blir någon mat på bordet eller om det blir någon jul i år. Vissa kommer att ljuga för sina vänner eftersom att man inte fick julklappar.

Jag ville bara uppmärksamma er på detta då det inte är många som lyfter fram den här gruppen bakom den kommersiella julen och att för alla så är inte julen som framställs i media verklighet för många i dagens samhälle.
Kärlek till alla där ute!   

Av Sara Pedersen - 25 december 2014 15:23

Dessa bakade jag igår och för dem som älskar kärleksmums så är detta himlen. Lätta, fluffiga och kopletta med smaskig kaffeglasyr!

För att göra ca 16 stycken så gär bara så här!   : 


Smet

4 ägg

3 dl strösocker

1 msk vaniljsocker

¾ dl kakao

2 ½ tsk bakpulver

150 g smör, smält

1 ½ dl mjölk

4 ½ dl vetemjöl 

Glasyr
ca 2 msk kaffe

½ dl kakao

1 msk vaniljsocker

4–5 dl florsocker

75 g smör, smält

1–2 msk vatten 

Garnering
kokos

 

GÖR SÅ HÄR


1. Sätt ugnen på 200 grader.
 Vispa ägg och strösocker poröst i en bunke. Tillsätt resten av ingredienserna och blanda ihop allt TILL en slät smet.

2. Fördela smeten i stora muffinsformar, ca 16 st. Fyll dem TILL ¾.

3. Grädda muffinsen mitt i ugnen i 16–18 min. 
Låt dem kallna.

4. Glasyr: Blanda ALLA ingredienserna till glasyren i en skål. Anpassa mängden florsocker OCHvatten så att konsistensen blir lagom bredbar.

5. Bred ut glasyren över muffinsen OCH strö över kokos. Låt glasyren stelna.

 

Receptet är ursprungligen från tidningenhembakat.se

Av Sara Pedersen - 24 december 2014 09:00

God jul på er!

Nu är det julafton, sista avsnittet av Julkalendern är avklarat, jag har bakat nu på morgonen och vi ska alldeles strax iväg och äta lite frukost hos mormor.

För att fira lite så tänkte jag slänga upp sex sanningar ( saker ) om mig med saker som handlar om vintern och julen.   Hope you enjoy och skriv gärna någon julsak om er som ni tycker är lite speciell!


x Jag tycker bara om snö under julen men sen får den gärna försvinna.


x Jag har aldrig firat jul så vi haft en riktig julgran. Vår är i plast.


x Jag tycker alltid att jag borde ha köpt mer julklappar till mina släktingar och att jag själv alltid får alldeles för mycket.


x Mina absoluta favoritjulfilmer måste är Grinchen och Nu är det jul igen.


x Janssons frestelse kan enligt mig uteslutas från julbordet.


x Jag har inte packat upp/använt alla mina julklappar från förra året än.

 

Av Sara Pedersen - 23 december 2014 19:45

Det har blivit lite utav en vana nu att äta glass när jag är sjuk eller bara vill belöna mig med något. Och nu var det ju så att det var prissänkt på alla sorters Ben&Jerry's på Willys så jag kunde inte låta bli att köpa en burk, särskilt inte när det bara fanns en burk peanut butter cup kvar, det var ödet. Plus att denna verkligen var ett reklamexemplar för det var nog mer godis än glass i denna burk. Omnomnom!

Nu har jag för övrigt sett alla säsonger av Supernatural som vi har här hemma så nu får de senaste gärna gå ned i pris....  

Ovido - Quiz & Flashcards