Alla inlägg under februari 2014

Av Sara Pedersen - 16 februari 2014 20:50

Känslan när man hittar en klänning som man blir helt kär i men den är alldeles för dyr, det svider.

Jag har tittat runt på lite alternativ till studentklänning nu på kvällen och hittade en helt otroligt vacker klänning på tradera... priset var dock inte lika vackert.

50-talsinspirerad, pärlbroderier, en underkjol hör till, korsettrygg....

Jag blev faktiskt väldigt tagen av denna.

Bilden är från tradera.com

 

Av Sara Pedersen - 15 februari 2014 23:34

Sluta upp med det har satans öltramset på fb nu, det är ingen med lite vett i huvudet som tycker att det här är roligt!
Och hur moget är det att lägga upp en video på nätet när man sveper en halvliter öl på en skala? Inte alls om ni frågar mig.
Och att sen nominera andra till utmaningen för att vinna en platta eller ett sexpack öl.... det säger mycket om personerna i fråga.
Omoget, löjligt och helt osmakligt.
En öl kan ni ta på krogen med gott sällskap istället för att svepa på fb för att visa upp för hela världen som alkistrattar.

Av Sara Pedersen - 15 februari 2014 15:00

Här är receptet på de underbart goda kakorna som jag bakade till min födelsedag och de blev succé!


Recept för ca 45 småkakor eller ca 25 stora cookies.


180 g blockchoklad

175 g hasselnötter

125 g smör eller margarin

2 dl socker

1 ägg

1 nypa salt

1/2 tsk vaniljsocker

1/2 tsk bakpulver

1 3/4 dl vetemjöl


1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Hacka chokladen och nötterna ganska grovt. Rör ihop smör och socker och blanda sedan ner ägg, salt och vaniljsocker. Tillsätt vetemjölet och bakpulvret och till sist chokladen och nötterna. Rör till en jämn smet ( det blir för övrigt ingen smet utan det blir med som en massa ).

3. Klicka ut smeten på bakplåtspapper och grädda i 11 minuter eller till kakorna blivit just bruna.


Lite tips bara innan ni sätter igång med baket!

Cookiesen ska vara lite lösa i mitten när de är klara för att chokladen har smällt och stelnar inte fören de har svalnat av så de är inte undergräddade bara för att de inte stelnat helt i mitten.

De flyter ut väldigt mycket i ugnen så tänk på avståndet mellan kakorna. Gör du stora kakor så klicka ut dem med en matsked men då får det bara plats 6 kakor per plåt.

Sen en grej som jag tror att många uppskattar: kaksmeten är jättegod att äta som den är   

 


Av Sara Pedersen - 15 februari 2014 14:15

Av allt som går att äta så måste ägg vara något av det bästa.

Det finns en sådan variation. Kokta, stekta, pocherade, omelett, äggröra och så vidare, plus att det är bra mat i ägg.

Jag älskar ägg och det kommer jag alltid att göra, som i morse när jag gjord en omelett till frukost med överbliven pajfyllning från igår och det var bland annat broccoli, currykyckling, purjolök, röd och grön paprika, svarta oliver, soltorkade tomater och gorgonzolaost. Mums så gott! till det blev det lite sallad.

Jag tänkte ge er några tips om hur man får perfekta äggupplevelser som jag har testat mig fram med.

1. Om man kokar ägg i en äggkokare måste äggen vara rumstempererade för om de är kylskåpskalla så spricker de i äggkokaren. Skölj de kalla äggen under varmt vatten i några sekunder så slipper du spruckna ägg.

2. Pocherade ägg ( kokta ägg utan skal ) blir perfekt löskokta efter tre minuter i vattnet.

3. När du gör en omelett, vänta med att vispa ihop äggen så länge som möjligt för att få en luftigare och mindre kompakt omelett.

4. Ett sätt att lyxa till en omelett och göra den fylligare är att blanda i en matsked grädde i äggsmeten.

5. Om du inte har en non-stickpanna och äggröran fastnar, häll i en en eller två matskedar vatten i pannan så lossnar allt och du får en mindre torr äggröra.

6. En ballongvisp ger bäst resultat för att få en luftig äggsmet och ju större visp desto bättre.

 


Av Sara Pedersen - 15 februari 2014 00:47

Det blev i princip trerätters-middag ikväll.


Till förrätt: Olika sorters ostar, kex och färsk frukt.

Huvudrätt: Hemmagjorda små pajer med lite smått och gott och sallad som tillbehör.
Efterrätt: Mandeltårta med grädde, choklad och färgad kokos.


Dessvärre så orkade jag inte med hela kvällen. Jag blev alldeles för trött så pappa tog över mina spelkort under de sista rundorna. De sitter fortfarande och spelar medan jag bäddat ner mig i sängen.
Är man trött så är man.
Nu kom inte bilderna i riktigt rätt ordning men det beror på hur de är tagna och vad som blir snyggast efter varandra.
Men här kan ni se lite av kvällens smaskigheter.

     


Av Sara Pedersen - 15 februari 2014 00:39

Jag fick en stor ask med choklad av mormor när hon och moster anlände ikväll och den var proppfull med godis.
Jag hade verkligen inte förväntat mig det så det blev en rolig överraskning.
Presenter är alltid gosigt.

Av Sara Pedersen - 15 februari 2014 00:36

Det blev premiärpass på gymmet efter skolan idag och det blev ca 50 minuter innan duschen och bastun väntade.
Dock så har jag nog ätit ikapp det som jag lyckades träna bort.
Har fått lite träningsvärk redan nu.

Av Sara Pedersen - 14 februari 2014 13:45

Jag har inte en egen sport bag och jag hade lite bråttom imorse och kollade om det fanns någon väska undanstoppad som mina skor fick plats i och som gick att stänga med allting i.
Så det blev den här röda väskan och jag tror att det egentligen är en strandväska.
Men den duger just nu iallafall.

Presentation


Hej!
Mitt namn är Sara, jag är 20 år gammal och älskar bland annat musik, fotografering och bakning.
Här skriver jag om min vardag, lägger ut goda recept och försöker att sprida glädje genom att bara vara mig själv. Stanna gärna och läs en stund.
Puss!

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards