Alla inlägg under december 2013

Av Sara Pedersen - 8 december 2013 13:31

Nu var det länge sen som jag delade med mig av något av recepten från min pärm.

Denna gång är det ett recept ut hemköps recepttidning, det är något så otroligt gott och det passar ju helt perfekt till julen. Den här efterrätten görs helst dagen innan servering.

Saffranspannacotta *dreggeldreggel*

Du behöver för 6 portioner:


2 gelatinblad

1 vaniljstång

0,5 g saffran ( ett paket )

5 dl vispgrädde

1/2 dl strösocker

 


Gör såhär:

1. Lägg gelatinbladen i kallt vatten i 30 minuter. Dela under tiden vaniljstången och skrapa ur fröna. Stöt saffran i en mortel med lite av sockret.

2. Koka upp grädden med vanilj, saffran och socker. Krama ur gelatinen och rör ner i den heta grädden tills det smält. Häll upp i portionsformar och låt stå svalt i minst 4 timmar.

Rör ihop 225 g frysta tranbär med 1 1/2 dl socker ( detta ska också stå i några timmar men i rumstemperatur och ska röras om ibland ) och toppa på pannacottan vid servering.


Lätt och supergott!

   

Av Sara Pedersen - 8 december 2013 11:54

Haulvideo med lite inköp från igår.

När man är klar med julklapparna i tid så får man faktiskt köpa lite åt sig själv, haha.

Jag vet att jag utesluter priset på en av sakerna men det är en hemlis, hehe.

Och jag funderar på att spara ihop till en videokamera så att ni inte ska behöva stå ut med den dåliga kvaliteten som det är just nu. Och nu är videon fixad då youtube verkligen förstörde den när de ville¨stabilisera den¨.


Av Sara Pedersen - 7 december 2013 20:52

Då var detta klart för i år.

Inte det vackraste men paketinslagning är inte min starka sida, är bättre på att hitta innehållen under pappret.

 

Av Sara Pedersen - 7 december 2013 19:58

Det blev middag på Ikea idag och julbord stod på menyn.
Julbordet i sig var inget speciellt men efterrätterna var helt okej. Jag siktade in mig på en fläderblomscupcake och nyponpanacotta. Nästa gång som jag äter där så blir det nog en bit jordgubbscheesecake om det finns kvar.

Av Sara Pedersen - 7 december 2013 19:37

Under julklappsjakten/shoppingrundan så passade jag på att testa en kaffe latte med pepparkakssmak när jag köpte en present åt mamma och den var faktiskt väldigt god.
Och nu är jag klar med ALLA årets julklappar och det känns väldigt skönt. Hoppas att alla kommer att tycka om sina presenter.
Jag köpte lite saker till mig själv idag också och jag ska försöka att sätta ihop en video imorgon.

Av Sara Pedersen - 6 december 2013 23:24

Det har varit väldigt lugnt sen jag kom hem idag. Efter att jag sovit i sådär 3 timmar... hehe. Så kan det bli när man blivit kall.
Jag hoppas att ovädret hinner lägga sig tills imorgon, tanken på att man ska ut i väder som detta är inte något som man vill.
Snö är lagom när det snöar lite lätt och är mellan 5 och 10 minus. Annars så är inte snö så roligt.

Av Sara Pedersen - 6 december 2013 18:26

Jag beställde ett paket med en tröja den 16 december och paketet har fortfarande inte kommit. Jag börjar bli lite nervös då jag ska ha den nästa helg när vi ska på julbord.

Jag ser tre alternativ just nu... 1; De skickar paketet på måndag och det kommer i veckan. 2; Beställningen har kommit bort. 3; Paketet är borta med posten.

Jag hoppas på det första och förhoppningsvis så får jag den nästa vecka. 

 

Av Sara Pedersen - 6 december 2013 14:00

Håret är fryst, halsduken vass av iskristaller, det blåser så att man halvt ramlar omkull, jag får snö i ögonen så att jag inte kan se och mängden snö gör att skitungar kastar snöbollar på min rumpa.
Fryser enda in i märgen.
Dra åt fanders Sven!!

Presentation


Hej!
Mitt namn är Sara, jag är 20 år gammal och älskar bland annat musik, fotografering och bakning.
Här skriver jag om min vardag, lägger ut goda recept och försöker att sprida glädje genom att bara vara mig själv. Stanna gärna och läs en stund.
Puss!

Senaste inläggen

Kategorier

Tidigare år

Sök i bloggen

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards